Paper over de spreads op staatsobligaties in de eurozone, mede-geschreven door Mary Pieterse-Bloem, gepubliceerd in SUERF.

In januari 2023 publiceerde SUERF een paper van Mary Pietserse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, en co-auteur Sylvester Eijffinger, emeritus-hoogleraar monetaire economie. Hun artikel behandelt het effect van verschillende ECB-beleidsregimes.

Onderzoek

De hoogleraren concludeerden met hun onderzoek naar het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) dat de laatste twee ECB-presidenten een beleid hebben gevoerd dat de grenzen heeft verlegd van wat de ECB als centrale bankier doet. Zij zijn namelijk begonnen met het opkopen van overheidsschuld, waardoor de rentetarieven tussen de eurolanden relatief dicht bij elkaar bleven. De ECB is dus steeds meer op de kapitaalmarkt gaan optreden in plaats van alleen op de geldmarkt.

Negatieve rente

Pieterse-Bloem en Eijffinger concludeerden dat de negatieve rente geen effect had op de rentetarieven tussen landen voor het lenen van geld op de kapitaalmarkt. Dit komt omdat de negatieve rente gold voor kortetermijnleningen, terwijl landen vooral geld lenen voor de lange termijn.

Over SUERF

SUERF is een onafhankelijke, non-profit netwerkvereniging van centrale banken, toezichthouders, financiële instellingen, academische instellingen en beoefenaars van de financiële sector. Het biedt een uniek forum voor informatie, onderzoek, netwerken en debat over financiële en monetaire kwesties, financiële regulering en toezicht, en monetair beleid.

Voor de hele paper, gepubliceerd door SUERF (januari 2023), klik hier.