Overheid, laat je beleid testen

Omdat in ons land alles behalve beleid wordt getest, pleiten Robert Dur, hoogleraar economie van prikkels en prestaties aan Erasmus School of Economics, en Eva van den Broek (Wageningen University) voor een kabinet dat durft te experimenteren met voorgenomen beleidsmaatregelen. Hierdoor kunnen onnodige ergernissen en kosten worden bespaard, die ontstaan op het moment dat beleid achteraf getest wordt.

In een opiniebijdrage van Dur en Van den Broek (Volkskrant d.d. 27 april 2017) sluiten zij zich aan bij het verzoek van de secretarissen-generaal aan Edith Schippers om beleidsdoelen in het regeerakkoord te formuleren in plaats van vast te leggen. Op die manier kunnen nieuwe maatregelen getest worden, waardoor een lerende overheid ontstaat. Hij pleit voor de oprichting van een onafhankelijk expertteam of centrum voor gedragsinzichten, waarin expertise kan worden opgebouwd op het snijvlak van beleid en wetenschap.

Klik hieronder voor het volledige artikel in de Volkskrant, d.d. 27 april 2017