Op 17 januari 2024 kwam het Academisch Outreach Programma samen met vertegenwoordigers van verschillende belangenorganisaties, waaronder Stichting Move, het SOL Netwerk en Hogeschool Rotterdam, om te praten over ouderbetrokkenheid binnen projecten gericht op gelijke onderwijskansen voor kinderen en jongeren.
Als start van de bijeenkomst werd gezocht naar een gezamenlijke omschrijving van ouderbetrokkenheid. Daarbij werd onder andere gesproken over betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kinderen, aanwezigheid bij belangrijke evenementen en mijlpalen op school zoals ouderavonden en rapportgespreken, aanmoediging van kinderen en jongeren en actieve ondersteuning bij schoolprestaties.
Obstakels in ouderbetrokkenheid
De aanwezigen waren het erover eens dat structurele obstakels ouderbetrokkenheid kunnen beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan werkdruk, financiële zorgen, mentale gezondheid en taal- en cultuurbarrières. Het is daarom cruciaal dat scholen actief meedenken over hoe zij ouders kunnen ondersteunen in de ouderbetrokkenheid. Dit kan bijvoorbeeld door duidelijke communicatie (op taalniveau B1), het gebruik van meertalige informatie en het visualiseren van informatie met illustraties en foto's.
Rol van HBO en universiteit
“Echte ouderbetrokkenheid gaat verder dan alleen de ouders”, aldus een deelnemer van Hogeschool Rotterdam. Volgens de deelnemers kunnen ook het HBO en de universiteit een positieve bijdrage leveren aan de betrokkenheid van ouders bij de schoolloopbaan van hun kinderen. Denk bijvoorbeeld aan (informatieve) programma’s die ouders van eerste generatie studenten bekend maken met het HBO of de universiteit, aan praatgroepen voor ouders in de bovenbouw van het basisonderwijs om hen te ondersteunen in de overstap van hun kinderen naar het voortgezet onderwijs of een soort “snelcursus” HBO en universiteit voor ouders aanbieden.
Verantwoordelijkheid van ons allemaal
Duidelijk werd nogmaals dat een lage ouderbetrokkenheid veelal niet voortkomt uit individuele afwegingen, maar uit structurele barrières en ongelijkheden in kennis en vaardigheden rondom het (complexe) Nederlandse onderwijssysteem. Ouderbetrokkenheid is daarom een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Wij danken alle aanwezigen voor de inspirerende bijeenkomst en verwelkomen hen graag weer bij toekomstige netwerkbijeenkomsten.