OpenUp is er voor iedereen en altijd binnen 24 uur

De Erasmus Universiteit Rotterdam werkt samen met OpenUp. Via dit online platform kunnen alle medewerkers binnen 24 uur anoniem terecht voor een gesprek over alles rondom mentaal welzijn, juist ook als je (nog) niet in het rood zit. “Plan eens een afspraak in, ook als je nog niet precies weet wat er moet gebeuren”, zegt Jochem Bukman van OpenUp.

“We zijn live gegaan in de eerste week van de lockdown. Achteraf is dat een bizar goede timing geweest”, blikt Jochem terug. Toch is het toeval dat het online platform gelanceerd werd tijdens de pandemie. Wel besloot de universiteit juist tijdens de pandemie om een samenwerking aan te gaan met OpenUp. De lockdowns waren zwaar voor studenten, maar ook voor medewerkers die gedwongen werden om thuis te werken, met regelmatig ook de kinderen aan de eettafel. “Jongeren zijn natuurlijk zwaar geraakt, maar ook voor de docenten en het ondersteunend personeel waren de lockdowns ingrijpend. Al het onderwijs moest plotseling online plaatsvinden en het was ingewikkeld om dat allemaal in goede banen te leiden.”

Laagdrempelig

De ondersteuning bij OpenUp is extreem laagdrempelig, maar toch ervaart hij regelmatig negatieve vooroordelen over het gaan naar een psycholoog. Zo komen mensen vaak met een verontschuldiging binnen omdat ze denken dat hun vraagstuk niet belangrijk genoeg is. “Ze denken dat je door een sessie te boeken, toegeeft dat het niet goed met je gaat. Ik denk dat het juist een teken is dat je met jezelf aan het werk bent. Ook hoef je helemaal geen psychische klachten te hebben. We kunnen ook meedenken over zingevingsvragen of een ontwikkelvraagstuk.”

Naast de Erasmus Universiteit werken inmiddels zo’n 300 organisaties samen met OpenUp. In sessies van 25 minuten wordt volledig anoniem een luisterend oor geboden aan alle medewerkers en studenten. De missie van OpenUp is ‘mentale gezondheid voor iedereen’ en gesprekken kunnen dan ook in veel verschillende talen worden gevoerd. Veel voorkomende onderwerpen zijn het omgaan met stress of sombere gevoelens. “Mentale gezondheid gaat niet over de aanwezigheid van klachten”, benadrukt hij. “Stel dat de stressklachten van een medewerker zijn afgenomen. Dan kun je ook nog een paar gesprekken voeren om te voorkomen dat hij terugvalt in oude patronen. Op die manier kan iemands kwaliteit van leven echt toenemen.”

"Preventieve zorg wordt bovendien steeds belangrijker, ook omdat onderzoek laat zien dat dit kostenbesparend werkt"

Andere insteek

Bij de GGZ is volgens Jochem geen ruimte voor dit soort laagdrempelige ondersteuning. Om bij OpenUp aan te kloppen hoef je ook helemaal niet diep in het rood te zitten. “We proberen juist mensen te activeren om eerder contact te zoeken. We doen echt iets anders dan de GGZ en bij OpenUp kun je altijd binnen 24 uur terecht, zonder wachtlijsten dus. We lopen niet via de zorgverzekeraar en zijn niet bezig met diagnoses en vragenlijsten. Preventieve zorg wordt bovendien steeds belangrijker, ook omdat onderzoek laat zien dat dit kostenbesparend werkt.”

Preventie is daarom een belangrijk uitgangspunt bij OpenUp. Zo kun je naast videogesprekken, ook verschillende online workshops, mindfulness-trainingen en zelfhulpprogramma’s (bijvoorbeeld om te gaan met stress) bijwonen. Zelf geeft hij op 4 april de workshop ‘Veerkracht in stressvolle tijden’ waarin aandacht is voor de oorlog in Oekraïne en het effect op je mentale welzijn. “Deze workshops zijn vaak erg praktisch ingestoken. Veel van onze sessies hebben een link met wat speelt in de wereld. We zijn nu bezig om Oekraïense psychologen aan te trekken om ook ondersteuning te kunnen bieden aan hen die het meest door de oorlog worden geraakt.”

Jochem ervaart zijn werk als erg belonend en ziet dat een half uur soms echt het verschil kan maken. Hij maakte zelfs een keer mee dat iemand, die op de wachtlijst stond bij de GGZ, na een aantal sessies geen reguliere zorg meer nodig had. “Ik zou zeggen; plan een afspraak in en ga de ervaring aan. Juist ook als je niet precies weet wat er moet gebeuren. Ik denk dat het voor iedereen goed is om af en toe stil te staan bij de vraag: ‘hoe gaat het nu met me?’. We kunnen gewoon eens samen reflecteren. We zijn er en we heten iedereen een warm welkom.”

Wil je meer weten over OpenUp of wil je graag een gesprek inplannen? Kijk dan hier (alleen intern beschikbaar). Medewerkers van OpenUp spreken veel verschillende talen en je kunt zelf kiezen welke voertaal jouw voorkeur heeft.