Opening fototentoonstelling ‘Ik ben dertien’ in Rotterdamse Kunsthal

Isaura, gefotografeerd door Sanne Donders
Isaura, Rotterdam 2019 (foto © Sanne Donders)
Sanne Donders

Collegevoorzitter Kristel Baele opent samen met Vincent Jaddoe op 30 augustus de fototentoonstelling ‘Ik ben dertien’ in de Rotterdamse Kunsthal. De tentoonstelling geeft een kijkje in de leefwereld van Rotterdamse jongens en meiden van dertien jaar. Fotografen Sanne Donders en Jet van Schie volgden de tieners een half jaar lang en legden ze op de gevoelige plaat vast. Erasmus MC volgt deze generatie al sinds de geboorte via het bevolkingsonderzoek Generation R. De resultaten hiervan vormen een onderdeel van de fototentoonstelling die tot en met 13 oktober te bewonderen is.

De fototentoonstelling is gemaakt in opdracht van het Rotterdams Beeldfonds, omdat deze jongens en meiden in de toekomst het beeld van de stad mede gaan bepalen. Sommige tieners vormen al een heel eigen mening en identiteit, anderen lijken nog naïeve en onzekere pubers. De foto’s tonen hun zoektocht in deze uitdagende fase van hun ontwikkeling.

Kasper, gefotografeerd door Sanne Donders
Sanne Donders

Knuffels en selfies

De reportage van Sanne Donders toont op een intieme manier de grote verschillen in interesses van de tieners, die zo typerend zijn voor deze leeftijd. Ze zoomt in op het dagelijks leven van de jongeren en volgt ieder van hen één hele dag, van opstaan tot slapen gaan. In haar streven de identiteit van de dertienjarigen vast te leggen, beweegt ze zich als een schaduw om hen heen. De één wordt – net wakker – geportretteerd terwijl hij slaperig in de camera kijkt, zijn knuffels nog onder zijn arm. Een ander onderbreekt het passen van een behaatje, voor een selfie met vriendinnen die ook in het pashokje staan.

Jet van Schie gaat in haar analoge zwart-wit foto’s op zoek naar de stilte van het moment en combineert haar beelden met selfies die de jongens en meiden op Instagram posten. Zo ontstaan contrastrijke combinaties die de kijker bewust maken van de dubbele wereld waarin de jongeren vaak leven. Huiselijk televisie kijken, dicht tegen je vader en broertje aan op de bank, en ondertussen een foto uploaden op social media waarop je stoer poseert tussen je vrienden.

Meer over Generation R

• Sinds 2001 onderzoekt Generation R (Erasmus MC) de groei, ontwikkeling en gezondheid van opgroeiende kinderen in Rotterdam. Deze kinderen worden gevolgd vanaf de vroege zwangerschap tot hun jongvolwassenheid. Centraal staat de vraag waarom het ene kind zich optimaal ontwikkelt en het andere kind niet of minder. Door op diverse manieren gegevens te verzamelen, doen zij onderzoek naar de ontwikkeling en de groei van kinderen, naar het ontstaan van ziekten en gedragsproblemen. Benieuwd naar dit onderzoek? Lees het interview met Vincent Jaddoe in EA Magazine.

EA Magazine mei 2018

Rotterdams Beeldfonds

De fototentoonstelling is in opdracht van Rotterdams Beeldfonds tot stand gekomen. Het fonds heeft als doel om bewoners in beeld te brengen en te houden. In een stad als Rotterdam heersen grote verschillen tussen arm en rijk, noord en zuid en culturele achtergrond. Hierdoor verdwijnen er groepen mensen uit beeld. “En als je niet meer in beeld bent, tel je vroeg of laat niet meer mee”, aldus Anne Bloemendaal, oprichter Rotterdamse Beeldfonds.

Over de opening

De tentoonstelling ‘Ik ben dertien’ wordt op vrijdagavond 30 augustus geopend in aanwezigheid van de dertienjarigen. Pers is van harte welkom om bij de opening aanwezig te zijn. Aanmelden voor de opening en persverzoeken graag via communicatie@kunsthal.nl.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, +31 10 4081216 of press@eur.nl
Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.

Lustrum: Science Meets City

In het collegejaar 2018-2019 vierden we het 21ste lustrum van de Erasmus Universiteit Rotterdam, met als thema 'Science meets city'. Tijdens dit lustrumjaar vonden er vele evenementen plaats, waarbij onderzoekers, stadsbewoners en Rotterdamse organisaties elkaar zullen ontmoeten.