Op weg naar een groene Intensive Care

Medical supplies by Ibrahim Boran via Unsplash.com
Alexander Santos Lima

Je zou het wellicht niet denken maar de zorg en dus ook de Intensive Care (IC) zijn erg vervuilend. IC-apotheker Nicole Hunfeld startte het project ‘The Green Intensive Care’, om de IC’s zoveel mogelijk te verduurzamen en circulair te maken. Hiervoor won zij de EUR Sustainability Award 2021.

De Nederlandse zorgsector, waaronder de IC’s, is verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale uitstoot van broeikasgassen. Hunfeld streeft naar een IC waarbij geen afval bestaat en grondstoffen opnieuw worden gebruikt. Om zo groen en duurzaam mogelijk te worden brengt de IC eerst in kaart hoeveel materialen en grondstoffen ze nu gebruiken en wat de impact daarvan is op het milieu. “Vanuit daar kunnen we op zoek gaan naar oplossingen. Ook willen we slimmer omgaan met de grondstoffen en materialen waaruit de medicatie en producten als pleisters, naalden en dergelijke bestaan”, zegt Hunfeld.

Duurzaamheidschecklist

Het gewonnen prijzengeld wil Hunfeld besteden aan een video over het project. “Door te laten zien hoe wij het aanpakken, kunnen we anderen inspireren om ook te gaan voor een duurzamere werkwijze. Daarnaast wil ik een duurzaamheidschecklist gaan ontwikkelen voor andere green teams.”

Bredere impact dan alleen Erasmus MC

De jury is zeer enthousiast over The Green Intensive Care. ‘Het project heeft een impact op het milieu binnen een hele grote sector, namelijk de gezondheidszorg en heeft potentie om bredere impact te hebben dan alleen het Erasmus MC’, aldus de jury.

Groene IC

Nicole Hunfeld & The Green Intensive Care

Over de Sustainability Award

De Sustainability Award is een prijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam en is dit jaar voor het eerst uitgereikt tijdens de Opening van het Academisch Jaar 2021-2022. De prijs is bedoeld voor initiatieven die een bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelen van de universiteit en bestaat uit een bedrag van 5000 euro.

Dr. Nicole Hunfeld is ziekenhuisapotheker en projectleider Duurzaamheid/Green Team Intensive Care Volwassenen bij het Erasmus MC. Daarnaast is zij bestuurder bij apothekersorganisatie KNMP. Dit bericht verscheen eerder op erasmusmc.nl.

Een doos handschoenen en 8 incontinentiematjes per patiënt per dag: het ziekenhuis gaat zijn afvalberg te lijf

Ook de Volkskrant wijdde onlangs een bericht aan 'The Green Intensive Care’ en schreef het volgende: Tijdens de coronagolven in het Erasmus MC viel het op: ‘We produceren zo ontzettend veel afval.’ De zorg is ongeveer even vervuilend als de luchtvaart. De Rotterdamse intensive care heeft een ambitieus plan opgesteld om de uitstoot te verlagen. Lees het volledige Volkskrant artikel hier.