Onrust in de bankenwereld en bankruns

Het Financieele Dagblad en OVT

Johan de Jong, postdoc bij de afdeling toegepaste economie van Erasmus School of Economics, gaat in op de instabiele periode waarin de bankenwereld zich verkeert. De Jong werkt op het gebied van gedragseconomie, experimentele economie en behavioral finance. Binnenkort hoopt hij aan de Universiteit van Amsterdam te promoveren op onderzoek naar bankruns.

Vlak voor de val van Silicon Valley Bank sprak Greg Becker, hoofd van de bank, uit dat de bank in problemen zou kunnen komen als mensen elkaar zouden mededelen dat Silicon Valley Bank liquide problemen had. Deze uitspraak was geen handige, aldus de postdoc. ‘In de gedragseconomie heet dit het coördinatiespel. Mensen kijken naar wat anderen doen en passen hun gedrag aan. Iedereen weet dat een bank omvalt als maar genoeg mensen hun geld weghalen. En niemand wil te laat zijn, ook al zien ze geen andere, fundamentele problemen bij hun bank’, legde hij uit.

De bankrun die tot de val van Silicon Valley Bank heeft geleid, is tot op heden de snelste ooit. Toch zijn bankruns iets van alle tijden, en zijn banken in principe altijd kwetsbaar voor een bankrun. Echter, uit economisch onderzoek blijkt dat de angst die kan leiden tot een bankrun ook weer kan wegtrekken, voegt De Jong toe.

U kunt het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 17 maart 2023, hierboven downloaden. Het volledige interview met OVT, 19 maart 2023, kunt u hier beluisteren.