Ongeldige tentamens bij Erasmus School of Law

Logo Erasmus School of Law

Afgelopen maanden heeft de examencommissie van Erasmus School of Law (ESL) 99 tentamens moeten afkeuren. Bij 15 studenten heeft dit gevolgen gehad voor hun diploma. Met de studenten wordt overleg gepleegd om met maatwerk tot oplossingen te komen. Hierdoor lopen de studenten in principe geen studievertraging op. “De ontstane situatie betreur ik enorm en tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat een examencommissie de wettelijke taak en verantwoordelijkheid heeft om de kwaliteit van de examens te waarborgen”, aldus Ed Brinksma, voorzitter College van Bestuur Erasmus Universiteit Rotterdam.

Verwarring over voorlopige cijfers

Het belang van de student staat altijd voorop en het voorkomen van studievertraging en zoeken naar een oplossing binnen het redelijke weegt zwaar. Desondanks is bij 99 bachelorstudenten hun tentamen ongeldig verklaard door de examencommissie, omdat naar het oordeel van de examencommissie de tentamens niet beoordeeld konden worden. Vijftien studenten hebben hierdoor onvoldoende studiepunten behaald om tot uitgifte van een bachelordiploma over te kunnen gaan. Van de tentamens waar de beelden nog van moesten worden gecontroleerd, is een voorlopig cijfer van het gemaakte tentamen in de cijferadministratie (OSIRIS) ingevoerd. Studenten ontvangen eerst een voorlopig cijfer en later controleert de examencommissie, wanneer de gegevens binnen zijn, de beelden. Deze gang van zaken heeft bij studenten tot verwarring geleid. De faculteit is in gesprek met de studenten om snel tot een oplossing te komen.

Online proctoring

Online proctoring is een manier om het surveilleren bij tentamens op afstand mogelijk te maken. Dit gebeurt door voorafgaand aan het tentamen de student zichzelf te laten identificeren en tijdens het tentamen een opname te maken van het beeldscherm, de webcam en de microfoon van het device van de student. Het gebruik van online proctoring is momenteel noodzakelijk om een (grote) groepen studenten te kunnen tentamineren.

Een aantal maanden geleden ontstond er achterstand bij het betrokken softwarebedrijf in het bekijken van de beelden door hun proctors. De EUR heeft daar direct overleg over gehad en de leverancier heeft zich ingespannen om de achterstand in te lopen met behoud van de kwaliteit van proctoring en binnen de kaders van de privacy afspraken. De afstand werd snel ingelopen en op het moment is er geen achterstand. Erasmus Universiteit Rotterdam onderhoudt nauw contact met de leverancier.