Onderzoeksconsortium energie-duurzame toekomst beloond met ICLEI Action Fund 2.0 subsidie

DE-CIST project gelanceerd in Rotterdam
Erasmus bridge
Rotterdam from the sky

Op 28 juni is in Rotterdam het project Developing Energy Communities with Intelligent and Sustainable Technologies (DE-CIST) gelanceerd. Het project onder leiding van bestuurskundige dr. Rebecca Moody (EUR) is een consortium van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), Technische Universiteit Delft, Institute of Housing and Urban Development Studies (IHS), Resilient Delta Initiative, Erasmus Centre for Data Analytics, en de gemeente Rotterdam. DE-CIST, een ICLEI Action fund 2.0 project ondersteund door ICLEI Europe met 1 miljoen euro subsidie van Google.org, heeft als doel om gegevens te verzamelen over individuele gebouwen en deze te combineren met meteorologische, luchtkwaliteit, emissies en sociaaleconomische gegevens.

Een AI-oplossing zal buurten en gebouwen classificeren op basis van hun huidige energieduurzaamheid en potentieel, rekening houdend met de input van burgers. Daarnaast wil het project burgers, gemeenschappen, onderzoekers en overheden betrekken bij het co-creëren van een rechtvaardige energietransitie, het ondersteunen van door burgers geleide energiegemeenschappen en het bevorderen van verbindingen tussen gemeenschappen, overheden en energiebedrijven.

Het onderzoek zal niet alleen fundamenteel van aard zijn, maar burgers en belanghebbenden er actief bij betrekken, hen in staat stellen om de door het project gegenereerde informatie te gebruiken, gemeenschapsvorming stimuleren en energieongelijkheid verminderen.

Dr. Rebecca Moody onderschrijft deze projectdoelstelling met de volgende woorden: "Ons doel is om een allesomvattende oplossing te ontwikkelen, zowel technisch als sociaal, die burgers, gemeenschappen, woningcorporaties, gemeenten en andere belanghebbenden in staat stelt om op efficiënte en inclusieve wijze een energie-duurzame toekomst op te bouwen en te behouden."

Het ICLEI Action Fund, ondersteund door ICLEI Europe en Google.org, richt zich op het bevorderen van datagestuurde milieu- en klimaatactie op lokaal niveau. Als lid van ICLEI zet de gemeente Rotterdam zich actief in voor het bevorderen van lokale duurzaamheidsdoelen.

Wolfgang Teubner, regiodirecteur van ICLEI Europe, licht de rol van het Action Fund toe en stelt dat het bevorderen van lokale milieu- en klimaatmaatregelen inzicht vereist in de lokale realiteit en behoeften. Hij zegt: "Wij geloven dat het verkrijgen van bruikbare inzichten uit verschillende gegevensbronnen cruciaal is om de ontwikkeling van innovatieve projecten te versnellen, de milieukwaliteit te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. We zijn ervan overtuigd dat de geselecteerde projecten zullen bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van hun steden en het belang zullen illustreren van datagestuurde benaderingen voor geïnformeerde besluitvorming."

Onderzoeker

Marjolein Kooistra, Communicatie ESSB | 0683676038 | kooistra@essb.eur.nl