Onderzoekers ontwikkelen een toolkit en festivalbooth om jongeren te trainen in het ervaren van dankbaarheid

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat stilstaan bij dankbaarheid positieve effecten heeft op mentale veerkracht. In een maatschappij waarin het mentale welzijn van jongeren flink onder druk staat, kunnen zij wel een mentale boost gebruiken. Dr. Lysanne te Brinke en Fabienne van Rossenberg onderzochten daarom de vraag ‘hoe kunnen we de zelfhulpinterventies rondom dankbaarheid echt aantrekkelijk maken voor jongeren?’. Om deze vraag te beantwoorden gingen ze samen met onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en maatschappelijke partners Public Cinema, Stichting JIM, Thrive Mentaal Gezond Amsterdam en ID&T, in gesprek met jongeren. Het resultaat is het collectief ‘We Spark the World’ dat challenges ontwikkelt waarmee jongeren (16-25) online en in de klas hun dankbaarheid trainen en zo mentaal sterker kunnen worden.

Tijdens de ontwikkeling van We Spark The World is nauw samengewerkt met jongeren. Gedragswetenschapper dr. Lysanne te Brinke: “Vanuit de wetenschap is bekend dat campagnes die niet voor maar met jongeren bedacht worden, meer kans van slagen hebben. Daarom hebben we met ons jongerenparticipatieplatform YoungXperts sessies gehouden waarbij we vragen stelden zoals: hoe voorkomen we dat dankbaarheid als iets stoffigs, ouds of religieus overkomt? En wat motiveert jongeren om stil te staan bij dankbaarheid?” De uitkomsten van de sessies resulteerden in de ontwikkeling van een Dankbaarheid Toolkit met challenges in combinatie met een online campagne en een gratitudebooth op festivals in heel Nederland.

Dankbaarheid Toolkit

De Toolkit bestaat uit vier dankbaarheidchallenges die jongeren kunnen uitvoeren. Iedere challenge wordt begeleid door een wetenschapsvideo waarin te Brinke of van Rossenberg op een toegankelijke manier uitlegt waarom de challenge volgens de wetenschap effectief is. Docenten en jongerenwerkers kunnen de Toolkit downloaden. Zo kunnen zij jongeren uitdagen om met de challenges aan de slag te gaan en dankbaarheid bespreekbaar maken. Docenten en jongeren zijn enthousiast over de challenges. Meester Hidde, de rappende meester en social influencer van het Lumion College in Amsterdam West, maakte naar aanleiding van een challenge zelfs een dankbaarheidsrap die viral ging op tiktok.

Gratitude booth

In samenwerking met ID&T groep worden er deze zomer gratitude booths geplaatst op negen festivals in Nederland, waaronder Defqon, Welcome to the Future, Awakenings en Mystery land. In deze gratitude booths kunnen jongeren hun dankbaarheid uiten in een videoboodschap die wordt gedeeld via sociale media. Het idee van de videoboodschap is de moderne versie van de dankbaarheidbrief, die in dankbaarheidsinterventies wordt gebruikt. Voor dit project hebben de initatiefnemers van We Spark the World onlangs ook een Wetenschapscommunicatiebeurs ontvangen van de Nationale Wetenschapsagenda.

Jongeren laten kennismaken met voordelen positieve psychologie

Neurowetenschapper Fabienne van Rossenberg hoopt dat de initiatieven van We Spark the World bijdragen aan een grotere bekendheid van de positieve effecten van het voelen van dankbaarheid voor het brein. “Wetenschappers weten al langer dat stilstaan bij dankbaarheid je mentale gezondheid kan verbeteren. Met de dankbaarheidschallenges willen we jongeren uitleggen wat de positieve effecten zijn van het voelen van dankbaarheid. Zo leggen we uit hoe het werkt in het brein, hoe je dankbaarheid kan trainen en wat de verschillende effecten zijn van dankbaarheid voelen en delen. We Spark The World is daarmee bij uitstek een voorbeeld waarbij wetenschap van waarde wordt gemaakt voor de maatschappij”

Bekijk een wetenschapsvideo over de challenges

Wetenschapsvideo Wesparktheworld

Onderzoeker
Onderzoeker
Fabienne van Rossenberg
Meer informatie

https://wesparktheworld.nl/ | @wesparktheworld

Dr. Lysanne te Brinke (tebrinke@essb.eur.nl)
Fabienne van Rossenberg (vanRossenberg@essb.eur.nl).

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen