Onderwijs cases van Rotterdam School of Management geprezen door Financial Times bij Responsible Business Education Awards

Five people around a table with their laptops
Alexander Santos Lima

Een serie van 18 video's over Sustainable Development Goals-business cases, gratis online beschikbaar en gemaakt door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), is door de Financial Times geprezen in de categorie teaching cases van de Responsible Business Education Awards. De prijzen belonen de beste business school teaching cases die in de afgelopen drie jaar zijn gepubliceerd en die duurzaamheid en de aanpak van klimaatverandering als een belangrijk leerdoel hebben.

In een ander artikel in de Financial Times, 'Teaching cases award: a world of eco-dilemmas', wordt opgemerkt dat de focus van RSM op teaching cases die de betrokkenheid van bedrijven bij de Sustainable Development Goals van de VN laten zien, een 'ongebruikelijke benadering' is.

De SDG-lescases komen uit een degelijke academische bron en zijn gebaseerd op een raamwerk dat is ontwikkeld door prof. Rob van Tulder, hoogleraar internationaal business-society management aan RSM.  Ze zijn ontwikkeld om aan te tonen welke kracht managementexpertise kan hebben voor organisaties die voor de mondiale uitdagingen staan die de SDG's met zich meebrengen. Prof. van Tulder heeft ook bijgedragen als schrijver, medeschrijver en redacteur aan veel van de cases.

De onderwijscases zijn te downloaden via het Case Development Centre van de RSM.

Belangrijk voor studenten om te weten

In de eerste paar maanden na publicatie werden 1600 exemplaren van de cases gedownload en gebruikt door docenten, studenten en praktijkmensen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en de Pacific. Eén case uit de reeks, "Managing Lean Success: A Warehouse Balancing Act", won de 2020 EFMD Case Writing Competition in de categorie Continuous improvement: the journey to excellence. Eva Rood, directeur van RSM's Positive Change Initiative, zegt: "Hoe meer mensen deze materialen gebruiken, hoe groter de potentiële impact ervan is. En we zijn op zoek naar die impact, aangezien we nog maar 96 maanden te gaan hebben voordat het 2030 is, een cruciaal jaar.

"Deze serie bespreekt alle SDG's en brengt een verscheidenheid aan perspectieven uit alle disciplines van het bedrijfsleven en managementgebieden: van logistiek tot marketing tot leiderschap, enzovoort. Daarnaast hebben alle cases een 'zoom in'- en een 'zoom out'-benadering: studenten worden aangemoedigd om zich eerst te richten op een oplossingsgerichte benadering van één SDG, en vervolgens naar het bredere plaatje te kijken, waarbij onderlinge afhankelijkheden, trade-offs en dilemma's worden geïdentificeerd. Er bestaat niet zoiets als een snelle oplossing als het gaat om grote maatschappelijke uitdagingen en het is belangrijk dat studenten zich daarvan bewust zijn."

Een belangrijke bijdrage aan verandering

RSM-decaan Ansgar Richter: "Het bedrijfsleven bevindt zich midden in een transformatie in de richting van meer duurzaamheid - en dat geldt ook voor het bedrijfsonderwijs. Toch staan we nog maar aan het begin van deze reis. Het lesmateriaal dat op business schools wordt gebruikt, maar ook onze lesmethoden, is vaak nog doordrenkt van oude denkwijzen. We zijn erg blij dat onze case writers en vele andere collega's bij RSM een belangrijke bijdrage leveren aan verandering, en dat deze bijdrage is erkend door deze prijs. Toch zijn we ook nederig door de omvang van de uitdaging die voor ons ligt."

Onderdeel van de transformatie van het bedrijfsonderwijs

Gespecialiseerde schrijvers van RSM's Case Development Centre waren betrokken bij de productie van het studiemateriaal, met de hulp van bedrijven en organisaties die hun ervaringen en voorbeelden bijdroegen. Managing Editor Tao Yue: "Ik hoop dat onze SDG-cases - via open toegang - verder zullen reiken dan alleen business schools. Bedrijven en overheden kunnen deze cases bijvoorbeeld gebruiken voor discussie en reflectie. Ik hoop ook dat meer organisaties met ons zullen samenwerken om nieuw SDG-onderwijsmateriaal te ontwikkelen. Het bedrijfsonderwijs verschuift van een aandeelhoudersoriëntatie naar een stakeholderoriëntatie, van een gespecialiseerde functionele benadering naar een holistische benadering. RSM loopt voorop in deze transformatie. Onze SDG-cases kunnen als voorbeeld dienen voor andere business schools die duurzaamheid in hun curricula willen verankeren."

Nog meer te doen

Dr. Bas Koene, directeur van het RSM Case Development Centre: "Dat onze SDG-casecollectie deze prijs wint, onderstreept de rijke complexiteit van het duurzaamheidsvraagstuk. We zijn erg blij dat de jury de relevantie van onze geïntegreerde behandeling van alle 17 SDG's waardeert.”

"Het belangrijkste belang van de SDG-cases is dat ze geavanceerde zakelijke uitdagingen op alle managementgebieden presenteren en laten zien hoe het professionele specialistische perspectief van bijvoorbeeld marketing, financiën of supply chain management vereist is om deze kwesties aan te pakken, maar ook moet worden aangevuld met een kritisch contextueel bewustzijn dat van cruciaal belang is voor succes. We hopen natuurlijk dat veel mensen onze SDG-caseverzameling interessant en nuttig zullen vinden. Nog beter zou het zijn als we andere academici, praktijkmensen en belanghebbenden zouden inspireren om net als wij samen te komen en van de gelegenheid gebruik te maken om SDG-lescases te ontwikkelen om de complexe realiteit van duurzaamheidskwesties en hun oplossing te verkennen. Voor ons was het zowel een ontnuchterende als een stimulerende ervaring. Er is nog veel te doen. Tegelijkertijd voelt het dat we bij de juiste groep zijn om het te doen."

Meer gratis bronnen

RSM's serie van business cases maakt deel uit van een verzameling gratis middelen voor het verbeteren van de praktijk van ondernemen en management door middel van onderwijs, onderzoek en samenwerking. Ze stellen RSM in staat haar missie te vervullen om een kracht te zijn voor positieve verandering in de wereld met behulp van de 17 SDG's van de VN als een kader voor actie en het uitbreiden van haar missie buiten haar eigen gemeenschap. De volledige set gratis middelen die elke student, professor, instelling of organisatie kan gebruiken, omvat de 18 SDG-onderwijsvideo's, boeken en MOOC's, waarvan er één bekroond is. Onderwijsnotities zijn op verzoek beschikbaar voor docenten.

Meer informatie

Voor meer informatie over RSM of dit nieuwsbericht, neem contact op met Erika Harriford-McLaren, communications manager RSM, via +31 10 408 2877 of harriford@rsm.nl.

De artikel is gepubliceerd op rsm.nl.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen