NWO Open Competition SSH-XS-beurzen voor onderzoekers Erasmus School of Economics

Drie onderzoekers van Erasmus School of Economics hebben een NWO Open Competition SSH-XS-beurs binnengehaald. Stefan Obernberger, Carlos Riumallo Herl en Esad Smajlbegovic ontvangen de beurs met een budget van maximaal 50.000 euro om hun voorstel voor nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek in het NWO-domein van Sociale en Geesteswetenschappen, mogelijk te maken.

Decaan van Erasmus School of Economics Patrick Groenen over deze indrukwekkende prestatie: "Ik ben trots op het onderzoek van Stefan, Carlos en Esad. Met een voortdurend veranderende wereld behandelen de bekroonde projecten belangrijke actuele onderwerpen over geestelijke gezondheid in relatie tot de betaalbaarheidscrisis van het huis, de gezondheid en financiële risico's van werknemers en betalingskeuzes van de toekomst. Ik kijk uit naar de interessante resultaten die deze projecten zullen opleveren."

Over de NWO Open Competition SSH-XS-beurs

In 2022 lanceerde de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een nieuw format voor de NWO Open Competition SSH. In deze opzet is de ‘SSH-XS pilot call for proposals’ specifiek bedoeld om nieuwsgierigheidsgedreven en gedurfd onderzoek te stimuleren, waarbij een kansrijk idee relatief snel wordt verkend. De onderzoeksprojecten dienen baanbrekend te zijn. Het belangrijkste is dat het resultaat van elk project bijdraagt aan de vooruitgang van de wetenschap.

Over de onderzoekers en hun onderzoeksproject

Image - Stefan Obernberger

Stefan Obernberger

Stefan Obernberger is universitair hoofddocent Finance aan Erasmus School of Economics. In zijn onderzoek is Stefan geïnteresseerd in hoe corporate finance de organisatie van het bedrijf en haar menselijk kapitaal vormgeeft.

Zijn NWO SSH-XS-onderzoeksproject onderzoekt de wederzijdse relatie tussen het nemen van bedrijfsrisico's, de bereidheid om financiële risico's te nemen en te investeren in innovatieve projecten, en de gezondheid van werknemers.

Image - Carlos-Riumallo-Herl

Carlos Riumallo Herl

Carlos Riumallo Herl is universitair docent Toegepaste Economie aan Erasmus School of Economics. Zijn onderzoek richt zich op het onderzoeken van de impact van beleid op gezondheid, voornamelijk in lage- en middeninkomenslanden. Zijn werk onderzoekt de verbanden tussen gezondheid en arbeidsparticipatie, en de rol van preventie voor gezond ouder worden.

Het NWO SSH-XS-onderzoeksproject van Carlos onderzoekt de gevolgen van de betaalbaarheidscrisis op de geestelijke gezondheid op bevolkingsniveau. Het project schat het effect van verminderde betaalbaarheid op de geestelijke gezondheid met behulp van Nederlandse administratieve gegevens en onderzoekt heterogeniteit tussen leeftijdsgroepen, sociaaleconomische status en eigendomsstatus.

Deze studie zal bijdragen aan de huidige beleidsvorming door mogelijke mechanismen te identificeren die individuen kunnen helpen om te gaan met de gevolgen voor de geestelijke gezondheid van stijgende huisvestingskosten.

Esad Smajlbegovic smiling with a closed smile at the camera
Esad Smajlbegovic
Erasmus School of Economics

Esad Smajlbegovic

Esad Smajlbegovic is universitair hoofddocent Finance aan Erasmus School of Economics en regelmatig gastonderzoeker bij de Deutsche Bundesbank. Zijn belangrijkste onderzoeksinteresses liggen in empirische asset pricing met de nadruk op hoe het gedrag van verschillende beleggerscliënten en hun interactie in de markt het rendement op activa beïnvloeden.

In het NWO SSH-XS-onderzoeksproject van Esad wordt onderzocht of de betaalwijze een causaal effect heeft op de consumptieve bestedingen. De empirische tests zijn gebaseerd op explosieve aanvallen op 1.863 geldautomaten, die een plausibele exogene verandering introduceren in de beschikbaarheid van contant geld voor getroffen huishoudens. De bevindingen hebben belangrijke maatschappelijke implicaties voor de toekomst van geld.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.