Nobelprijswinnaar Guido Imbens aanvaardt eredoctoraat Erasmus Universiteit Rotterdam

De uitreiking vindt plaats tijdens de 110e dies natalis in najaar 2023
Erasmus School of Economics

Guido Imbens, winnaar van de Nobelprijs voor de Economie 2021, voelt zich zeer vereerd dat de Erasmus Universiteit Rotterdam in het najaar van 2023 een eredoctoraat aan hem wil uitreiken tijdens de viering van de 110e verjaardag van de universiteit. Econometrist Guido Imbens is voorgedragen door Erasmus School of Economics, waar hij zelf studeerde.

Imbens’ grote academische prestaties worden geïllustreerd door zijn indrukwekkende lijst van publicaties. Hoewel de meeste van zijn publicaties in economische toptijdschriften zijn verschenen, publiceerde hij ook in toonaangevende tijdschriften voor andere vakgebieden, zoals biologie en statistiek.

Effect van beleid op de economie

Guido Imbens is het meest bekend vanwege de door hem ontwikkelde methoden die het effect van beleid op de economie op een ‘onbevooroordeelde manier’ kunnen meten. Zijn werk wordt gebruikt om ingewikkelde onderzoeksvragen te analyseren, zoals de effectiviteit van een nieuw medicijn op een patiënt of de effecten van nieuwe regelgeving op economische activiteit. De instrumenten voor causale gevolgtrekkingen die hij en zijn collega's hebben ontwikkeld, hebben geholpen om een empirische revolutie in de sociale wetenschappen te ontketenen. Imbens heeft ook onderzoek gedaan naar kunstmatige intelligentie en machine learning, waarbij hij heeft samengewerkt met onderzoekers van Facebook en Amazon.

Winnaar van de Nobelprijs

In 2021 werd Guido Imbens samen met David Card (University of California) en Joshua Angrist (Massachusetts Institute of Technology) onderscheiden met de Nobelprijs voor de Economie. Hij kreeg de prijs vanwege zijn ‘methodologische bijdragen aan de analyse van oorzakelijke verbanden’.

Imbens, die in 2017 als buitenlands lid toegevoegd werd aan de Koninklijke Akademie van Wetenschappen (KNAW), is geboren in Geldrop en studeerde onder andere econometrie aan Erasmus School of Economics. Daarna zette hij zijn loopbaan voort in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Imbens is de derde Nederlandse winnaar van de Nobelprijs voor de Economie. Jan Tinbergen won de prijs in 1969 als eerste, samen met de Noor Ragnar Frisch. In 1975 deelde Tjalling Koopmans hem met de Rus Leonid Kantorovitsj.

Voor meer informatie neemt u contact op met Mirjam Renting, persvoorlichter EUR: press@eur.nl of 06281 72 773.

In 2023 viert de Erasmus Universiteit Rotterdam haar 110e verjaardag, waarbij de thema’s inclusie, duurzaamheid en diversiteit centraal staan. Meer informatie volgt op www.eur.nl.