Nobelprijswinnaar Esther Duflo ontvangt eredoctoraat van Erasmus Universiteit Rotterdam

Esther Duflo
Barry Hetherington

Esther Duflo, winnaar Nobelprijs voor de Economie 2019, ontvangt op vrijdag 8 november een eredoctoraat van Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij is voorgedragen door Erasmus School of Economics vanwege haar verdienste op het gebied van wereldwijde armoedebestrijding.

Esther Duflo is hoogleraar economie aan het Massachusetts Institute of Technology en medeoprichter en directeur van het Abdul Latif Jameel Poverty Action Lab (J-PAL). Haar onderzoek brengt het economische leven van de armen in kaart, met als doel sociaal beleid op te stellen en evalueren. Op maandag 14 oktober maakte de Koninklijke Zweedse Academie voor Wetenschappen bekend dat Esther Duflo, samen met Abhijit Banerjee en Michael Kremer de Nobelprijs voor de Economie 2019 is toegekend.

Wereldwijde armoedebestrijding

De jury roemt hun nieuwe aanpak om armoede te bestrijden door grote, complexe problemen onder te verdelen in kleinere en beter beheersbare vragen. Dit doen ze met ‘zorgvuldig ontworpen veldexperimenten onder de mensen die het meest door armoede getroffen zijn’. Het werk van Duflo is bijzonder goed toepasbaar in de praktijk en heeft bijvoorbeeld geleid tot effectiever onderwijs in India en preventieve gezondheidszorg in veel landen.

In de geest van Jan Tinbergen
Op vrijdag 8 november ontvangt Duflo een eredoctoraat tijdens de 106e dies natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam. De dies natalis staat in het teken van Jan Tinbergen. Het is dit jaar namelijk vijftig jaar geleden dat hij de Nobelprijs voor de Economie ontving. Een prominent en internationaal gezelschap, met dus onder andere de kersverse nobelprijswinnaar Esther Duflo en ook minister van Financiën Wopke Hoekstra, blikt tijdens de ceremonie terug op Tinbergens academische verdiensten en vooruitstrevende gedachtengoed. Voor Erasmus Universiteit Rotterdam is zijn spreuk ‘Van de verdeling komt de winst’ vandaag de dag namelijk nog net zo relevant als vijftig jaar geleden. Net als Tinbergen toen, neemt de universiteit haar verantwoordelijkheid om complexe maatschappelijke uitdagingen wereldwijd aan te pakken.

De verdiensten van Esther Duflo voor het bestrijden van armoede in de wereld door middel van economische wetenschap zijn evident. Erasmus Universiteit Rotterdam is bijzonder vereerd dat zij een eredoctoraat in ontvangst neemt tijdens dit Tinbergenjaar. Namens Erasmus School of Economics reikt prof.dr. Olivier Marie, samen met prof.dr. Dinand Webbink erepromotor, het eredoctoraat uit.

Bekijk het programma en meld je aan voor de dies natalis 2019

EUR eredoctoren 2019