Nieuwe Prins Claus leerstoelhouder pleit voor andere Europese benadering van migratie

Ali Bilgiç op Prins Claus leerstoel: Migratie en Menselijke

Donderdag 12 april aanvaardt dr. Ali Bilgiç met een oratie over Migratie en menselijke veiligheid officieel de Prins Claus Leerstoel. Hij bekleedt deze leerstoel van 2017 tot 2019. De titel van de oratie is ‘A Human Security Perspective on Migration: A Compass in the Perfect Storm'.

De migratiestroom van vluchtelingen naar Europa en met name het Middellandse-zeegebied sinds 2011 wordt door Europese instanties vaak benaderd als een humanitaire crisis waarop we nauwelijks een antwoord hebben. We komen niet veel verder dan een grens-gerichte politiek. Maar Bilgiç vindt dit een veel te zeer op Europa gerichte benadering waarbij mobiliteit van mensen als problematisch wordt gezien. In plaats van de huidige strikte Europese grens-gerichte aanpak, stelt Bilgiç een benadering voor die is gericht op menselijke veiligheid. Dit zou een echte migrant-gerichte aanpak zijn waarbij de veiligheid van zowel de migrant als de Europese burgers kan verbeteren. Hij doet in zijn oratie suggesties voor een andere Europese aanpak.

Ali Bilgiç is gepromoveerd aan de Aberystwyth Universiteit in Wales en is nu verbonden aan de Universiteit van Loughborough in Groot-Brittanie. Hij komt oorspronkelijk uit Turkije.

De Prins Claus Leerstoel in ‘Development and Equity’ is een wisselleerstoel op het gebied van ontwikkelingsvraagstukken. Vijftien jaar geleden hebben het ‘International Institute of Social Studies’ (ISS, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam) en de Universiteit Utrecht deze leerstoel ingesteld ter nagedachtenis aan Prins Claus (1926-2002). De leerstoel is bedoeld om een impuls te geven aan de carrière van uitmuntende, jonge wetenschappers uit ontwikkelingslanden en om kennisdeling te stimuleren. Met de ‘Prince Claus Chair’ wordt het respect uitgedrukt van de academische gemeenschap in Nederland voor Prins Claus als persoon en voor zijn werk, betrokkenheid en expertise op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Koningin Máxima is beschermvrouwe van de Prins Claus Leerstoel.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl