Nieuwe Prins Claus leerstoelhouder benoemd: Dr Sebastian Ureta uit Chili

Sebastian Ureta

Vanaf 1 september 2023 zal dr. Sebastian Ureta uit Chili de Prins Claus Leerstoel (PCC) bekleden voor een periode van twee jaar bij het International Institute of Social Studies (ISS), onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op dit moment is hij werkzaam bij de Pontificia Universidad Católica de Chile.

In deze positie zal dr. Ureta zich bezighouden met onderzoek naar de mogelijkheid om technologie lokaal in te zetten voor beleid rondom klimaatverandering. Dit sluit aan bij de behoefte aan onderzoek naar klimaatverandering waarbij wetenschappers uit verschillende disciplines samenwerken en ook bij de huidige trend om burgers te betrekken bij het onderzoek.

Al sinds het begin van zijn loopbaan is Dr Ureta zeer geinteresseerd in de analyse van sociale dilemma’s als gevolg van technologische ontwikkelingen. Hij combineert wetenschap en technologie met sociologie en antropologie.

In het tweejarige onderzoeksproject van de Prince Claus leerstoel zal hij kijken naar de mogelijkheden en uitdagingen om technologieën en ‘burgerwetenschap’ in te zetten om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Op basis van empirisch bewijs zal hij klimaatverandering onderzoeken door ervaringen en expertise van lokale gemeenschappen, de academische wereld en beleidsmakers naast elkaar te leggen.

Prince Claus Chair in Equity and Development

De Prince Claus Chair is een roterende leerstoel van het ISS ​​in Den Haag en de Universiteit Utrecht. Beide instellingen gebruiken de leerstoel om onderzoek en onderwijs op het gebied van ontwikkelingssamenwerking te bevorderen, in overeenstemming met de opvattingen en ideeën van wijlen Prins Claus. Voorzitter van het curatorium van de leerstoel is professor Bert Koenders. Hare Majesteit Koningin Máxima der Nederlanden is beschermvrouwe van de Prins Claus Leerstoel.