‘Nieuwe millenniumdoelen doen weinig aan inkomensongelijkheid’

Nieuwe millenniumdoelen doen weinig aan

De nieuwe Sustainable Development Goals zeggen weinig hoe een meer rechtvaardige inkomensverdeling in de wereld bereikt kan worden. Dat stelt prof.dr. Rolph van der Hoeven in zijn afscheidscollege tijdens de 63e Dies Natalis van het International Institute of Social Studies (ISS) op donderdag 8 oktober 2015.

Rolph van der Hoeven behandelt in zijn lezing (Can the Sustainable Development Goals stem rising income inequality in the world?) hoe inkomensongelijkheid binnen de meeste ontwikkelingslanden landen gegroeid is als gevolg van de mondialisering. Hij maakt hierbij onderscheid tussen verschillende vormen van inkomensverschillen die betrekking hebben op zowel huishoudens als op de productie factoren arbeid en kapitaal.

De scheidend hoogleraar argumenteert dat het vooral voor ontwikkelingslanden in een proces van mondialisering belangrijk is aandacht te geven aan al deze verschillende vormen van inkomensongelijkheid, maar vooral aan de inkomensverdeling van de diverse productiefactoren.

Milleniumdoelen
Van der Hoeven bespreekt ook waarom de in 2000 overeengekomen Millenium Development Goals (MDGs) ten onrechte geen aandacht gaven aan inkomensongelijkheid. De nieuwe groep globale doelen, de Sustainable Development Goals (SDGs), die ingaan per januari 2016, doen dat wel. Alleen zijn ze zodanig geformuleerd dat in de huidige formulering weinig richting gegeven wordt hoe dan een meer rechtvaardige inkomensverdeling bereikt kan worden, stelt hij.

Volgens Van der Hoeven kan daarin verandering worden gebracht door een samenspel van nationale politiek, civiele organisaties en veranderde internationale gremia. Hij pleit daarbij voor een ‘globaal social contract’.

Femke van der Vliet, Marketing & Communication International Institute of Social Studies (ISS) T +31 70 4260472, femke.vandervliet@eur.nl