Nieuw ontwikkelde MOOC Reputatiecrisis

De Massive Open Online Course (MOOC) “Reputation Crisis? Facebook meets Cambridge Analytica”is een gezamenlijke inspanning van Dr. Vidhi Chaudhri, Universitair Docent Media en Communicatie, ESHCC en Tao Yue, Managing Editor, Case Development Center, RSM.

De MOOC is opgebouwd rond het schandaal van Facebook en Cambridge Analytica. Het Britse data-analysebedrijf dat gegevens verzamelde van 87 miljoen Facebook-gebruikers, zonder hun medeweten of toestemming, en deze gegevens gebruikte om de mening van de kiezers te beïnvloeden ten gunste van Donald Trump's presidentiële campagne van 2016 en in de aanloop naar de Brexit-stemming.

De course begint met het volgen van het verhaal van Facebook, zijn opkomst als een formidabele techspeler en zijn betrokkenheid bij Cambridge Analytica. Op basis van relevante academische concepten kunnen gebruikers nadenken over de paradoxen, waarmee Facebook wordt geconfronteerd wanneer de gevolgen van het schandaal worden ontrafeld. Onderwerpen die in de MOOC aan bod komen, zijn onder meer:

• Reputatiemanagement: wat, waarom en hoe
  • Gegevensprivacy als een reputatieprobleem
  • De uitdagingen van leiderschap in een multi-vocaal, digitaal land
  • Stakeholders die onethische zakelijke praktijken aan het licht brengen, en
  • De dilemma's van het balanceren tussen winst en doel

Developed fully around a case, this MOOC adopts a novel approach to unpacking concepts through an ongoing business issue. Users are also invited to reflect on similar situations they have encountered or are otherwise aware of.

Met deze nieuwe aanpak rondom een business case behandelen studenten verschillende concepten in een actuele en werkelijke setting. Studenten worden uitgenodigd na te denken over soortgelijke situaties die zij zijn tegengekomen. De case is ook beschikbaar als een papieren studie, die gebruikt kan worden bij het geven van les. Deze studie is gratis te downloaden voor medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

In het huidige onderwijs aan de EUR wordt de MOOC ingezet tijdens o.a. de Corporate Management with Social Media seminar tijdens de master Media & Business, en het keuzevak Corporate Communication tijdens de International Bachelor of Communication and Media, beide aan de Erasmus School of History, Culture and Communication. Bovendien kan de MOOC interessant zijn voor andere communicatie- en managementvakken en vakken die focussen op reputatie, crisis, leiderschap, bestuur en ethiek.

Nieuwsgierig naar deze MOOC? Neem een kijkje op het Coursera platform.

• Check de trailer van de meest recente EUR MOOC.