Nieuw jasje voor eur.nl

Het ‘onzichtbare’ team dat altijd zichtbaar is
Nicole Groen & Dennis Cohn

Jaarlijks wordt eur.nl miljoenen keren bezocht. Het lijkt vanzelfsprekend dat onze website goed werkt, maar om dit te realiseren wordt er achter de schermen hard gewerkt door het team van Nicole Groen en Dennis Cohn. Onlangs zijn er veel verbeteringen doorgevoerd om de website nog gebruiksvriendelijker te maken, vertelt Dennis. “De website is voor de bezoeker nu veel rustiger. Ook de sfeer die we als EUR willen uitstralen komt beter tot zijn recht. Kijk alleen al naar de header.”

Een website is er natuurlijk voor de bezoekers. Daarom is er dit jaar uitgebreid onderzoek gedaan naar wat de bezoekers vinden van www.eur.nl. “Het design was meer dan vijf jaar oud. Het werd dus ook wel tijd voor een opfrissing. We zijn gestart met onderzoek naar de header, het vlak bovenaan alle webpagina’s. Er zat een gekleurde vorm overheen, de ‘swoosh’. Hierdoor kwam het beeld niet goed naar voren en was het voor de redacteuren lastig om een goede foto te vinden.”, vertelt Dennis Cohn, Drupal Front-end Developer. Drupal is het CMS-programma waar eur.nl op draait. “Kijk nu naar de header. Deze oogt veel rustiger en frisser. Je ziet nu daadwerkelijk de foto. De beleving van de pagina is beter geworden en dat is op alle pagina’s doorgevoerd. Uit het onderzoek blijkt ook dat bezoekers een duidelijke voorkeur hebben voor dit design.”

Vernieuwde webpagina’s voor alle studies

Het team van Nicole en Dennis heeft op basis van de onderzoeksresultaten veel verbeteringen in de website doorgevoerd. Deze zijn voor de bezoeker terug te zien in de aanpassingen aan het design. “We zijn overgestapt naar ronde hoeken en meer witruimte. Dat komt op alle pagina’s terug en maakt het meer een geheel. Doordat er minder verschillen zijn, is het veel rustiger”, vertelt Nicole, die zich als Product Owner Drupal bezighoudt met alle technische verbeteringen aan de website.

Studieprogramma oud en nieuw
Studieprogramma: links het oude design en rechts het nieuwe

Standaardiseren is het woord dat elke keer terugkomt. Dennis: “Redacteuren hadden heel veel vrijheid om pagina’s van opleidingen op te maken. Daardoor was er veel verschil tussen webpagina’s van verschillende studies. Vanuit ons onderzoek kregen we deze feedback ook terug. Het was onduidelijk voor studiekiezers. Ik heb een paar keer geprobeerd mezelf in te schrijven voor verschillende studies. Dat lukte gewoon niet, omdat de aanmeldknop zo verstopt zat. Daar konden de redacteuren eigenlijk niet veel aan doen, er waren gewoon te veel opties.”

Nicole Groen

Duidelijke route voor bezoeker

Nu zien de webpagina’s van verschillende studies er veel meer hetzelfde uit. Met verbeteringen is de route die de bezoeker aflegt op de website duidelijker gemaakt. Nicole: “We hebben onderaan de pagina’s twee knoppen geplaatst: vorige en volgende. We zien al dat deze heel veel worden gebruikt. Je kan nu makkelijk door het hele verhaal van een studie lopen.” Volgens Dennis is ook de visuele beleving nu beter: “Bij de ‘facts en figures’ over een studie hebben we icoontjes toegevoegd. Het ziet er speelser en duidelijker uit. Het spreekt meer aan. Het mooie van deze aanpassingen aan de studiepagina’s is dat we dit ook kunnen meenemen in de rest van de website.”

De focus verschuift ook steeds meer naar mobiel. Van ons bezoek is 58% desktop en 42% mobiel. Dennis: “Zeker voor studieprogramma’s. De jonge generaties doen veel op hun mobiel en studiekiezers al helemaal. Op mobiel hebben we het menu van de studieprogramma’s naar boven gehaald in een vaste menubalk. Dat zat eerst verstopt onderaan de inhoud.”

Dennis Cohn

Accessibility: voor iedereen toegankelijk zijn

Je wilt als organisatie dat je webpagina’s voor iedereen toegankelijk zijn. Dat heet ook wel Digitale toegankelijkheid WCAG2.0 of in het Engels ‘accessibility’. Dennis heeft een eenvoudig voorbeeld: “Sommige mensen kunnen geen muis gebruiken, daarom moet je met de tab-knop door de pagina kunnen navigeren. De volgorde moet dan kloppen zodat je niet kriskras over een pagina wordt geleid. Een ander belangrijk aspect is dat de contrasten overal hoog genoeg zijn en dat de alternatieve teksten van knoppen en plaatjes goed zijn ingevuld. Voor slechtzienden moeten deze voorgelezen worden, dus belangrijk dat dit technisch goed staat.”

Binnenkort moet dit ook voor de wet goed geregeld zijn. “Je moet als organisatie zorgen dat de content toegankelijk is voor mensen met een beperking. Dat kan op allerlei vlakken zijn, van visueel tot dyslexie of ADHD”, vertelt Nicole, die al sinds 2000 werkzaam is bij EUR. “Gelukkig zijn we al een heel eind.” Er is een scan gemaakt van een deel van eur.nl. Er is gekeken naar de content en de achterliggende techniek. Dennis: “Na de scan hebben we de website technisch in orde gemaakt. We voldoen alvast aan de richtlijnen.”

Het team van Nicole en Dennis is nog lang niet klaar. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Nicole: “We werken nu aan een nieuwe inrichting van de zoekfunctie op de website, zodat je sneller bij de juiste content terecht komt en hierbij de bezoeker meer bij de hand meeneemt.” Dat doet het team gelukkig weer een dag in de week op de campus. Dennis: “Heel fijn dat dat weer kan. Het is een kleine traditie om dan een broodje te halen bij de HAS. Ze weten ook precies ieders bestelling. Een goede brandstof om te bouwen aan een nog betere website.”

Nicole Groen & Dennis Cohn

In de categorie ‘Educatie & Opleiding’ is de EUR-website ook genomineerd voor Website van het Jaar 2021. Tot de week van 15 november kan er gestemd worden. Zorg dat we de prijs binnenslepen en stem op ons: https://websitevhjaar.nl/vote/erasmus-universiteit-rotterdam/index.html