Niets is zeker (en zelfs dat niet)

Aderlaten als behandeling, cocaïne als geneesmiddel of lobotomie als ‘therapie’: gelukkig vervangen nieuwe wetenschappelijke inzichten ‘oudere kennis’ en vaak omstreden geneeswijzen. In die zin is wetenschap een kwestie van vallen en opstaan.

Maar als zelfs in de wetenschap niets met 100 % zekerheid vast kan worden gesteld – nieuwe inzichten kunnen op hun beurt ook weer worden vervangen door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht - kunnen we dan überhaupt tot kennis komen? En waarop moeten we dan bouwen?

In deze lezing vertelt wetenschapsfilosoof Tim De Mey hoe we om kunnen gaan met deze onzekerheid. Wat is rationeel om op te vertrouwen? Wat is het verschil tussen kritisch denken en complot-denken? En hoe weerleg je deze laatste als je ermee wordt geconfronteerd op bijvoorbeeld een familiefeestje of bij een client?

Niets is zeker (en zelfs dat niet)

Spreker
Dr. Tim De Mey is universitair docent in de Theoretische Filosofie bij de Erasmus School of Philosophy.

Deze lezing maakt deel uit van een reeks over werkelijkheid, kennis en geloof, georganiseerd door de Academiecommissie MFVR en Studium Generale EUR.