Nederlandse start-up maakt van Amsterdams kanaalwater drinkwater

Drinken uit de Amsterdamse grachten. Een jonge watertech start-up, Aquablu, maakt het mogelijk. Marnix Stokvis, die Financial Economics heeft gestudeerd aan Erasmus School of Economics, en Marc van Zuylen, alumnus van de Rotterdam School of Management, zijn de oprichters van dit bedrijf.

Aquablu is op een missie om veilig en schoon drinkwater te leveren voor iedereen, zonder gebruik te maken van PET-flessen. Het bedrijf ontwikkelde een slim zuiveringssysteem voor de consumentenmarkt, dat de kwaliteit van het drinkwater garandeert.

Een statement

Recent lanceerde Aquablu een campagne, opgezet om te laten zien dat het beste water, lokaal water is. Op die manier wil het merk een statement maken tegen milieuvervuilend afval en transport van plastic waterflessen over de hele wereld. Op jaarbasis wordt er meer dan 60.000 kg plastic, 700 dode dieren en 12.000 fietsen uit het Amsterdamse water gevist. Hoewel de kwaliteit van het kanaalwater steeds beter wordt, is het nog nooit eerder drinkbaar geweest.

Recht uit de bron

Voor de campagne haalden ze water uit de Keizersgracht, de Herengracht en de Prinsengracht. Het water werd uit het kanaal gepompt en ter plaatse gezuiverd, gemineraliseerd en in flessen gebotteld. De limited edition flessen met Amsterdams grachtenwater werden speciaal voor de campagne verkocht in de Aquablu-webshop voor 39 euro per stuk. Binnen een dag waren alle flessen uitverkocht.

Krachten bundelen

De onverwachte hoge vraag naar het grachtenwater opent een nieuwe markt voor Aquablu, maar het bedrijft geeft aan geen winst te hoeven maken. Op dit moment zijn ze op zoek naar een milieuorganisatie die zich actief inzet tegen de plastic vervuiling om samen de strijd tegen plastic aan te gaan.

Marnix en Marc zijn met hun initiatief genomineerd voor de 25 meest veelbelovende ondernemers onder de 25 jaar door het tijdschrift Sprout. Het is mogelijk om hier je stem uit te brengen.

Meer informatie over Aquablu kan bovenstaand gedownload worden of bezoek hun website.
Benieuwd naar hun verhaal? Klik hier voor een artikel van YES!Delft of klik hier voor de video campagne.