Nauwere samenwerking met Mexico

Meer talentvolle Mexicaanse onderzoekers naar Rotterdam en meer Rotterdamse studenten naar Mexico om te studeren of onderzoek te doen. Met die doelstelling wordt vandaag een overeenkomst getekend in Den Haag. Ook het Erasmus MC sluit een dergelijke overeenkomst.

Door de vandaag getekende overeenkomst kunnen Mexicaanse PhD-studenten een beroep doen op een beurs van Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACyT, vergelijkbaar met de KNAW in Nederland). Hiermee kunnen deze studenten aan de Erasmus Universiteit gedurende vier jaar promotieonderzoek doen. Omgekeerd biedt de overeenkomst talentvolle EUR-studenten een betere mogelijkheid om in Mexico te gaan studeren of onderzoek te doen.

Namens de Erasmus Universiteit tekent rector magnificus prof.dr. Huibert Pols de overeenkomst, namens CONTACyT is dat Director General dr. Enrique Cabrero Mendoza. Dit gebeurt op de Mexicaanse ambassade in aanwezigheid van Edgar Elías, de Mexicaanse ambassadeur in Nederland, en Margriet Leemhuis, de Nederlandse ambassadeur in Mexico. De Mexicaanse president Enrique Peña Nieto is voor een staatsbezoek in Nederland.

Prof.dr. Hans van Leeuwen (Erasmus MC) tekent naast een overeenkomst met CONACyT ook nog een aparte overeenkomst met het Mexicaanse onderzoeksinstituut CINVESTAV (Center for Research and Advanced Studies of the National Polytechnic Institute).

Profiteren van talent
Op dit moment komt er nog een beperkt aantal Mexicaanse PhD-studenten naar Rotterdam, tussen de één en vier per jaar. De overeenkomst met CONACyT moet dat aantal een stimulans geven, waardoor het onderzoek in Nederland kan profiteren van talent uit Latijns-Amerika. Het gaat vooral om studenten uit de aandachtgebieden van deze Mexicaanse overheidsorganisatie. Bij deze overeenkomst met de EUR zal het vooral gaan om wetenschappelijk talent op het gebied van gezondheidswetenschappen, ontwikkeling, stedelijk onderzoek (urban sciences) en wellicht economie en logistiek.

De huidige Mexicaanse PhD-studenten vonden tot dusverre een plek bij Erasmus MC, het International Institute of Social Studies (ISS), het Institute for Housing and Urban Development Studies (IHS) en Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Doelland
In Latijns-Amerika staat CONACyT synoniem met hoge kwaliteit. Met deze overeenkomst versterkt de reputatie van de Erasmus Universiteit in Mexico en omringende landen. Dat kan op die manier leiden tot meer bachelor- en masterstudenten vanuit het Latijns-Amerikaanse land. Het kan verder een opmaat zijn naar meer dergelijke overeenkomsten in Latijns-Amerika.

Mexico is vanwege zijn potentie en belangrijke plek in Latijns-Amerika één van de doellanden van de Erasmus Universiteit. Het aantal aanvragen van Mexicaanse studenten steeg van 64 in 2016 tot 94 in 2017.

Over CONACyT
CONACyT is de Mexicaanse overheidsorganisatie die de wetenschappelijke en technologische ontwikkeling bevordert, overheidsbeleid invoert en studiebeurzen verleent voor postdoctorale studies (master en PhD). CONACyT is te vergelijken met de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en de National Science Foundation in de Verenigde Staten. De ruime beurzen (o.a. vier jaar woonkosten en 65% van het collegegeld) worden toegekend aan geselecteerde Mexicaanse studenten die zijn toegelaten tot master- of PhD-programma's aan de partneruniversiteiten van CONACyT.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl