Nanyang Technological University (NTU) en Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) zetten samenwerking voort

Een groepje studenten op campus Woudestein buiten de food plaza met elkaar in gesprek
Erasmus campus high view

Na het succes van de afgelopen jaren zullen de Nanyang Technological University (NTU) en Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) hun voortzetting van de samenwerking voor nog eens twee jaar bevestigen, tijdens een bezoek van een Rotterdamse delegatie aan Singapore. De samenwerking bestaat uit een Study Abroad Program waarin een cohort van 80-120 Singaporese studenten Maritieme Studies een vier maanden durend programma volgen dat wordt georganiseerd door Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics.

Dit buitenlandse studieprogramma, dat in 2019 van start is gegaan, biedt een uitgebreid vijfgangen programma waarin de academische maritieme expertise van Erasmus Universiteit Rotterdam wordt aangevuld met gastcolleges van leden van de Rotterdam Maritime Services Community (RMSC). Bezoeken aan de haven van Rotterdam maken uiteraard deel uit van het programma.

"Ontwikkeling van kennis en menselijk kapitaal zijn van essentieel belang voor de samenleving. In deze geglobaliseerde wereld is het opbouwen van internationale netwerken voor kennisuitwisseling van cruciaal belang. Erasmus Universiteit Rotterdam heeft daar een sterke focus op. Het Study Abroad Program tussen het Center for Urban, Port and Transport Economics van Erasmus Universiteit Rotterdam en de Nanyang Technological University is onderdeel van deze netwerkvorming en ik ben blij met de voortzetting van deze belangrijke relatie met NTU. We kijken ernaar uit om de getalenteerde studenten Maritieme Studies te verwelkomen", zegt professor Ed Brinksma, voorzitter van het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam.

NTU and EUR working together

Fotobeschrijving: Reinette Sluijk (Programme Manager Erasmus UPT), Allard Castelein (CEO Port of Rotterdam), Ahmed Aboutaleb (Mayor of Rotterdam), Ed Brinskma (President of the Executive Board at Erasmus University),  Dr Larissa van der Lugt (Director Erasmus UPT), Prof Chu Jian (Chair, School of Civil and Environmental Engineering NTU), Prof Louis Phee (Dean, College of Engineering NTU), Associate Professor Wong Yiik Diew (Associate Chair (Academic), School of Civil and Environmental Engineering NTU), Capt. Tan Kim Hock (Programme Director Maritime Studies NTU), Wanda Preiser (Head, Office of International Engagement NTU)

Versterking van de banden tussen de havens van Rotterdam en Singapore

In Singapore werd een feestelijk moment georganiseerd om de voortzetting van het Study Abroad Programma te bekrachtigen. Dit werd gecombineerd met een bezoek op hoog niveau vanuit Rotterdam voor een bredere versterking van de relaties tussen Rotterdam en Singapore.

"Het onlangs ondertekende partnerschap tussen de Maritime & Port Authority of Singapore en de haven van Rotterdam getuigt van een wederzijdse ambitie van de havensteden Singapore en Rotterdam om de internationale scheepvaartcorridors van de toekomst te leiden. Talentontwikkeling is essentieel om de uitdagingen van morgen aan te gaan, op het gebied van energietransitie, digitalisering en geopolitiek. Daarom is het fantastisch dat het partnerschap voor de opleiding Maritieme Studies tussen de Nanyang Technological University en het Centre for Urban Port and Transport Economics van de Erasmus Universiteit is verlengd", aldus de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb.

Brinksma geeft ook aan dat deze samenwerking tussen EUR & NTU ook heel goed past binnen onze Convergentiestrategie: "De missie van het Resilient Delta Initiative is om veerkrachtige oplossingen te ontwerpen in de Rotterdamse delta en om deze oplossingen wereldwijd te implementeren. Het aanpakken van de huidige wereldwijde maatschappelijke uitdagingen vereist veerkracht, vooral in de deltagebieden."

Professor Chu Jian, voorzitter van de School of Civil and Environmental Engineering, NTU Singapore, zei: "Door gebruik te maken van de academische en industriële banden van Erasmus Universiteit Rotterdam, stelt het buitenlandse studieprogramma onze studenten in maritieme studies bloot aan bredere perspectieven en biedt het hen een platform om internationale deskundigen van wereldklasse te ontmoeten. Dit kan helpen bij het opbouwen van wereldwijde connecties om gemeenschappelijke uitdagingen in de sector aan te pakken wanneer deze studenten in de toekomst tot de beroepsbevolking toetreden."

Studenten in gesprek tijdens een college

Het programma voor studie in het buitenland

De Academisch Directeur van het Study Abroad-programma, dr. Wouter Jacobs, voegde hieraan toe: "Ondanks de succesvolle online programma's van de afgelopen twee jaar, gaat er niets boven 'fysiek ter plaatse zijn' om in een internationale setting te leren van culturele uitwisseling en waarnemingen in de echte wereld." Dr. Larissa van der Lugt, directeur van het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics: "De maritieme expertise die we aan de Erasmus Universiteit hebben is van wereldklasse, interactie met studenten van een universiteit van wereldklasse in Singapore verrijkt het maritieme onderzoek en onderwijs dat we over de hele linie verzorgen."