Lange rijen op Schiphol, extreme wachttijden voor operaties en onbemande treinen zijn een alledaags beeld. De reden hiervan zijn de extreme tekorten op de arbeidsmarkt. Momenteel staan er bijna een half miljoen vacatures open. Een betere beloning en begeleiding door werkgevers en een veranderd beleid kan een deel van de oplossing zijn. Maar, de consument moet ook weer leren wachten.
Vertraging in een snelle samenleving
Een paar weken wachten op een paspoort of maanden voordat je af mag rijden. Dit is even schrikken voor consumenten die normaal gesproken altijd snel geholpen worden en niet lang hoeven te wachten. Hoogleraar sociale en economische geschiedenis Hein Klemann van de ESHCC zegt dat mensen in Nederland hieraan gewend zijn geraakt, "maar deze situatie blijkt niet houdbaar". Momenteel staan er bijna een half miljoen vacatures open wat leidt tot extreme tekorten op de arbeidsmarkt. Hierdoor zijn veel processen momenteel vertraagd wat ertoe leidt dat mensen vaker en langer moeten wachten.
Niet gewend te wachten
De hoogleraar vindt het zorgwekkend dat hele sectoren kunnen stilvallen, als de just-in-time-logistiek hapert. Of dat treinverbindingen uitvallen of tunnels worden afgesloten, omdat enkele medewerkers zich ziekmelden. "Nederland bleek tijdens de coronapandemie niet meer in staat zelf een paar miljoen mondkapjes te produceren. Of het basisgeneesmiddel paracetamol. Daar schrik ik wel van." Klemann signaleert dat sommige bedrijven in Nederland anders zijn gaan kijken naar hun productieketen. "Zij beschouwen voorraad niet langer als een nutteloze kostenpost. Dat lijkt me een goede ontwikkeling."
- Meer informatie
In dit artikel van de Volkskrant vertelt onder andere Klemann meer over hoe de Nederlandse samenleving beter geduld kan hebben voor dit soort situaties.