Misère Oranje zet ook transferwaarde Nederlandse voetballers onder druk

Misère Oranje zet ook transferwaarde Nederlandse voetballers

Dat Nederland deze zomer niet op het EK speelt, is voor spelers en clubs een aderlating. Enkele sterke wedstrijden op een internationaal toptoernooi en de marktwaarde van een speler kan zomaar verdubbelen of verdriedubbelen, zegt sporteconoom Thomas Peeters, sporteconoom en tevens universitair docent en onderzoeker verbonden aan Erasmus School of Economics in Rotterdam.

Voor een club ligt dan een mooie transfersom op de loer, voor de speler een beter salaris. Een mooi voorbeeld van een mooie transfersom is James Rodríguez. Hij speelde tot aan de zomer van 2014 bij AS Monaco. Totdat de Colombiaan met zes treffers topscorer werd van het WK in Brazilië en prompt verkocht werd aan Real Madrid voor € 75 mln. Rodríguez verdient tot medio 2020 zeven miljoen euro per jaar. 'Een wondertransfer', aldus Peeters.

De desolate staat van het Nederlandse voetbal is misschien nog wel het beste af te lezen op website Transfermarkt.de, de Marktplaats van de voetbalwereld. Op de ranglijst van meest waardevolle spelers prijkt op nummer 94 de hoogst genoteerde Nederlander, Memphis Depay. Zijn geschatte marktwaarde is € 25 mln, en dat is fors minder dan de € 34 mln waarvoor PSV hem vorig jaar aan Manchester United verkocht. Een slechte belegging, vooralsnog. Memphis, zoals de voetballer genoemd wil worden, is ver verwijderd van hoogvliegers als de Argentijn Lionel Messi (naar schatting € 120 mln waard) en de Portugees Cristiano Ronaldo (€ 110 mln). Georginio Wijnaldum staat op nummer 152 (waarde € 20 mln), Arjen Robben op plaats 158 voor hetzelfde bedrag.

Zie hieronder voor het volledige artikel zoals verschenen in het Financieele Dagblad, d.d. 17 juni 2016.