MIND Us Studententour:

Met jongeren in gesprek over mentale gezondheid aan de thematafels van YoungXperts
Foto van Mind Us

Op 4 juni ontvingen drie grote Rotterdamse kennisinstellingen de MIND Us studententour. Voor het eerst bundelden de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Hogeschool Rotterdam en Albeda hun krachten om zich gezamenlijk in te zetten voor mentaal welzijn van studenten. Onderzoekers van YoungXperts en Healthy Start werkten hiervoor samen met stichting MIND Us. Tijdens de week van de mentale gezondheid vraagt de studententour aandacht voor mentale gezondheid en verzamelt het in elke bezochte stad waardevolle tips rond dit thema.

Foto van MIND Us bijeenkomst

Het programma in Rotterdam op 4 juni omvatte onder andere gesprekken met Albeda, Hogeschool Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam studenten over mentaal welzijn. Jongeren werden uitgenodigd voor brainstormsessies georganiseerd door onderzoekers van YoungXperts. In die sessies werden diverse thema's die de mentale gezondheid van jongeren beïnvloeden besproken. Deze thema's waren samengesteld op basis van input van jongeren via MIND Us' Instagram en de studentenorganisatie Door Het Geluid. “Het mooiste aan deze dag vond ik dat de stem van jongeren echt centraal stond, onafhankelijk van opleiding. Er ontstond echt een samen-gevoel”, vertelt Professor Eveline Crone.

Bijeenkomst studenten MIND Us

Aan de thematafels werd gebrainstormed onderwerpen zoals klimaatzorgen, vertrouwen in de overheid, prestatiedruk en eenzaamheid. Studenten van mbo, ho en wo, docenten en beleidsmakers gingen in gesprek op basis van wetenschappelijke “facts” gedeeld door de onderzoekers van YoungXperts. Omdat jongeren dé expert zijn wanneer het aankomt op hun mentale gezondheid, en factoren die hiermee samenhangen, werden zij gevraagd om “take-actions”. Wat vinden jongeren dat er moet gebeuren? Wat kunnen een onderwijsinstelling, beleidsmaker, of jongeren zelf doen om de mentale gezondheid van studenten te verbeteren?

“Door de wetenschappelijke kennis te combineren met aanpakpunten van jongeren, kunnen we beleidsmakers informeren. Het samenbrengen van deze drie componenten is cruciaal voor maatschappelijke verandering” licht Yara Toenders, Healthy Start onderzoeker, toe. De jongeren brachten onder andere naar voren dat onderlinge connectie belangrijk is om eenzaamheid tegen te gaan. Ze gaven als suggestie dat nderwijsinstellingen hierin kunnen bijdragen door in te zetten op peer 2 peer coaching, want ze kunnen ook rolmodellen voor elkaar zijn.

Foto van MIND Us bijeenkomst

De tour vervolgt zijn route naar de steden Leiden, Velp, Leeuwarden en Enschede. De tip die Rotterdam aan de rest van de tour meegeeft, luidt: “Bij YoungXperts combineren we wetenschappelijke inzichten (FACTS) met actiegerichte aanbevelingen van jongeren (TAKE ACTIONS), omdat jongeren dé experts zijn. Echte impact bereik je alleen als wetenschap, jongeren en beleid samenwerken – ontbreekt één van deze, dan mis je de aansluiting.” Danielle Remmerswaal, academic lead van het studentenwelzijnprogramma van de EUR en Healhy Start ambitie Mentaal Welzijn van Jongeren, gaf aan het eind van de middag nog haar reflecties op de dag. “Ik gun het studenten vooral dat ze genoeg tijd krijgen. Tijd om fouten te kunnen maken en te ontdekken wie je zelf bent”, aldus Remmerswaal.

Naast de thematafels waren er ook luisterwandelingen, luisterplekken en luisterboxen beschikbaar, waardoor bezoekers verschillende manieren hadden om hun stem te laten horen en hun ervaringen te delen. Het evenement werd mogelijk gemaakt door samenwerkingen met MIND Us, Door het Geluid, Albeda, en Hogeschool Rotterdam.

Betrokken onderzoekers: Eveline Crone, Yara Toenders, Danielle Remmerswaal, Kayla Green, Lysanne te Brinke, Ties Fakkel, Ethell Dubois, Noura Borggreven, Anne-Wil Kramer, Sophie Sweijen.