Mina Morkoc wil alle studenten representeren in de Rotterdamse gemeenteraad

Mina Morkoç in Polak

Mina Morkoç (24) is onlangs geïnstalleerd in de Rotterdamse gemeenteraad. Ze studeert Rechtsgeleerdheid en Fiscaal recht en is daarnaast al sinds haar eerste studiejaar actief in de politiek. Waar komt die drive vandaan? Hoe combineer je studeren met een politieke loopbaan? En waarom zou je het willen?

Je sloot je al jong aan bij een politieke partij, waarom?

“Dat heeft te maken met een combinatie van factoren, zoals mijn opvoeding en mijn middelbare school. Ik kreeg van huis uit mee dat het belangrijk is om je bewust te zijn van je rechten en daar gebruik van te maken. Als je rechten hebt, dan bewaak je ze en strijd je er voor, heb ik geleerd. Ik leerde voor mezelf opkomen en omgaan met nieuwe omgevingen. Dat heeft er zeker invloed op gehad."

"Daarnaast zat ik op een middelbare school waar het gestimuleerd werd om na te denken over maatschappelijke problemen. Dat is echt een privilege, als je op een school zit waar docenten je zo aanmoedigen. Ik kreeg ook extra vakken, waardoor ik op jonge leeftijd dacht: ik kan deze problemen aankaarten.”

"Ik vind het belangrijk om bewust te zijn van privileges; ik heb geen privilege-achtergrond, maar had wel privileges vanuit mijn onderwijs"

Mina wordt geïnstalleerd in de Rotterdamse gemeenteraad

Verkiezingen

Mina was een jaar of 18 toen de Amerikaanse verkiezingen plaatsvonden, met Bernie Sanders. Hij stelde thema’s centraal die zij belangrijk vond, vooral rondom gelijkwaardigheid en milieu. “Ik dacht: hoe zit dat eigenlijk in Nederland? Ik begon me erin te verdiepen en toen waren de gemeenteraadsverkiezingen in het jaar daarop. Ik ben toen gewoon bij GroenLinks binnengelopen en heb mezelf voorgesteld: ‘Hoi, ik ben Mina, ik heb koekjes’.”

Mina stond vrij snel ook weer buiten, maar ze werd uitgenodigd voor de verkiezingsavond. Daar ging ze heen met een flesje wijn. Door gesprekken die avond ging ze zich inzetten voor een werkgroep over duurzaamheid en groen, waar ze een jaar later voorzitter van werd. Zo is het balletje gaan rollen.

"Ik liep gewoon naar binnen en zei: 'Hoi, ik ben Mina, ik heb koekjes'"

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 stond Mina op plek 5 van de GroenLinks-lijst in Rotterdam. GroenLinks haalde vijf zetels en daarmee kwam ze in de raad. Ook had ze binnen haar partij na de lijsttrekker de meeste stemmen binnengehaald. Of er veel studenten op haar gestemd hebben weten we niet, maar dat hoopt ze wel. Want dat is wel uniek, een student in de gemeenteraad: "Ik wil alle studenten representeren en in contact met ze zijn."

Je studeert Rechtsgeleerdheid en Fiscaal recht, hoe combineer je je studies en je werkzaamheden in een politieke partij?

"Ik was op de middelbare school ook altijd al druk. Ik vind heel veel leuk. En ik werkte ook altijd al. Het is niet zo dat dat altijd vlekkeloos gaat, het is ook weleens te veel. Maar ik weet steeds beter wat ik nodig heb en voel me ook niet schuldig als ik bijvoorbeeld een dag vrij neem. Of omdat ik een beetje studievertraging oploop door alle toffe dingen die ik doe naast mijn studie."

Wat zijn je doelen voor de stad, wat wil je bereiken?

"Ik wil dat jongeren een groene, eerlijke toekomst hebben en een plek waar ze terecht kunnen met hun problemen. De portefeuilleverdeling is nog niet rond, maar welk onderwerp ik ook krijg, ik ga het perspectief van de jongeren meenemen."

Portret Mina Morkoç
Gaby Jongenelen Fotografie

Je hebt in veel verschillende wijken gewoond in Rotterdam. Denk je dat het uitmaakt in welke wijk je opgroeit?

"Ja, zeker. Kijk alleen al naar de verschillen in opkomstpercentage per wijk. Er zijn heel veel plekken in Rotterdam waar mensen gewoon niet stemmen. Ze zijn het vertrouwen verloren in de politiek, hebben het gevoel dat zij niet mee mogen praten of denken dat de onderwerpen hen niet raken."

"Als jongere ben je denk ik in het voordeel, omdat je zo in verbinding bent met de stad. Je gaat uit, je beweegt je door de stad, ontmoet veel mensen. Ik hoop echt veel mensen te spreken door de hele stad heen."

Wat zou je willen meegeven aan anderen die zich willen aansluiten bij een politieke partij, maar hier toch nog over twijfelen?

"Stel vragen. Alle politici in de raad zitten er uiteindelijk, linksom of rechtsom, omdat ze op hun eigen manier geven om de stad. Dat betekent ook dat ze geven om de bewoners van de stad en graag in gesprek gaan. Stuur gewoon een e-mail 'Ik vind dit interessant, waar kan ik meepraten?'. Het is heel laagdrempelig, zeker de gemeenteraad. En je kunt nu ook contact opnemen met mij, stuur een berichtje, ik heb een eigen website waar mijn gegevens op staan. En: wees niet bang om naast je studie te ondernemen! Het is goed om tijdens je studie je interesse te verbreden. Het is niet erg om hierdoor wat studievertraging op te lopen, zeker als je werkt aan een betere wereld."

Contact opnemen met Mina kan hier