Michiel Nijdam & Martijn van der Horst over de nieuwe noordelijke handelsroute

Dinsdag 10 september 2013 meerde in de haven van Rotterdam het eerste Chinese schip af dat via de Noordelijke IJszee van China naar Rotterdam is gevaren. Er is een handelsroute bijgekomen in de wereld. Voor het eerst is een handelsschip via de Noordelijke IJszee naar Nederland gevaren. Michiel Nijdam, als senior onderzoeker verbonden aan de facultaire BV RHV (Regionale economie, Haven- en Vervoerseconomie), geeft zijn reactie in een interview bij BNR Nieuwsradio d.d. dinsdag 10 september 2013. Ook Martijn van der Horst, onderzoeker Haveneconomie aan Erasmus School of Economics, praat hierover in een interview met Radio 1. 

Op de vraag wat de impact van de nieuwe handelsroute is antwoordt Nijdam: "Het voordeel is natuurlijk dat het korter is, het scheelt een paar duizend kilometer varen". Echter, op korte-termijn zal het voor de Rotterdamse haven weinig uitmaken. Zo stelt Van der Horst: "Ik denk dat het een goed alternatief is, maar ik denk dat het de concurrentie tussen West-Europese havens niet zal veranderen. Ik denk dat het merendeel van de schepen toch via het Suezkanaal en de Middellandse Zee richting Noord- / West-Europa zal komen".

Een nadeel is namelijk dat er op deze route geen andere plaatsen kunnen worden bezocht waar additionele ladingen kunnen worden gelost en geladen. Dit is immers wel het geval met de huidige route, welke diverse strategische plekken aandoet alvorens het in Rotterdam uitkomt. 

Meer informatie
  • Klik hier voor het fragment bij BNR nieuwsradio, d.d. dinsdag 10 september 2013.
  • Klik hier voor het fragment met Van der Horst bij Radio 1 (selecteer audiofragment 4), d.d. dinsdag 10 september 2013.

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen