Negen jaar nadat hij samen met zijn medeoprichters Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys hun baanbrekende boodschappenbezorgdienst in Amersfoort startte, is alumnus Michiel Muller druk bezig om Picnic uit te breiden naar Duitsland en Frankrijk, trouw aan de EUR-missie om positieve sociale impact te creëren.
“Werkende gezinnen willen goede kwaliteit eten kopen en tegelijkertijd tijd besparen”, legt hij uit. “Mensen zijn dol op onze prijs, onze verse producten en ons bezorgmodel. En hoewel we met een omzet van meer dan een miljard euro niet langer een start-up zijn, hebben we nog steeds die mentaliteit omdat er zoveel mogelijkheden zijn om op vele manieren te groeien.”
Betaalbare boodschappenbezorging is slechts de laatste van zijn succesvolle start-ups. Hij beschrijft het zoeken naar een ondernemersreis in 2001 na meer dan tien jaar bij ExxonMobil als 'een interessante rit', niet in de laatste plaats omdat zijn eerste dag als zelfstandige het best herinnerd wordt vanwege de terreuraanslag op het World Trade Center in New York op 9/11.
“Het was een sprong in het diepe om over te stappen van een groot internationaal bedrijf naar een startende onderneming en ik geef toe dat ik de eerste maanden soms 's nachts wakker lag omdat de periode na 9/11 zo onrustig was. Maar ik was op zoek naar meer dynamiek op het werk en mijn familie steunde me in deze beslissing. Samen met mijn vroegere zakenpartner, Marc Schröder, heb ik twee bedrijven opgericht en in andere geïnvesteerd. Ik ben ook betrokken geweest bij verschillende andere projecten voordat ik Picnic lanceerde.”
Als je hier studeert, word je deel van die wereld en gaat het in je aderen zitten.
Michiel studeerde in 1989 af aan de Erasmus School of Economics met een MSc in Bedrijfseconomie en herinnert zich de opwindende buzz van Rotterdam: “Het is een bruisende commerciële stad en ondernemerschap zit in het DNA. Als je hier studeert, word je deel van die wereld en gaat het in je aderen zitten. Vandaag de dag zijn er meer mogelijkheden dan ooit om je studie te combineren met praktijkervaring door middel van stages of studeren in het buitenland, dus studenten moeten optimaal profiteren van hun tijd op de universiteit.”
Honderd jaar na de oprichting van EUR werd Michiel voorzitter van het Erasmus Trustfonds. Samen met zijn bestuur en de raad van toezicht bedachten ze een plan om een endownmentfonds van 100 miljoen euro op te richten om excellente projecten in onderwijs en onderzoek mogelijk te maken en kregen ze de universiteit achter hun plannen. “Het algemene gevoel was dat alumni niet aan hun universiteiten willen geven. Maar na gesprekken met endowmentfondsen in andere landen kwamen we tot de conclusie dat we het ze gewoon nooit hebben gevraagd. Samen met de voorzitter van onze raad en alumnus Frans van Houten zijn we met prominente alumni gaan praten en hebben we ons pleidooi voor steun vormgegeven. We waren ontzettend dankbaar toen een van de alumni na een paar maanden een miljoen euro doneerde, wat een katalysator werd voor veel andere alumni en families uit Rotterdam om dit voorbeeld te volgen.”
Verandering kan snel gaan
Naast het feit dat hij regelmatig zijn hardloopschoenen aantrekt om samen met medestudenten en alumni deel te nemen aan de populaire jaarlijkse Erasmus Charity Run, werd hij ook geïnspireerd door een idee dat voortkwam uit de alumnigemeenschap: het lanceren van een investeringsfonds gericht op het ondersteunen van jonge en ambitieuze ondernemers. Ze werkten samen met de Universiteit Delft om 'Graduate Entrepreneur' op te richten, dat pre-seed, seed en Series A financiering biedt aan ondernemende studenten en medewerkers. Met een groot aantal startups in het programma steunt het echt getalenteerde jonge mensen die niet over de financiële middelen beschikken om hun dromen te verwezenlijken.
Michiel dringt er bij de huidige studenten op aan om hun ondernemersvaardigheden te ontwikkelen tijdens hun studie, of ze nu van plan zijn om hun eigen bedrijf te starten na hun afstuderen of om nieuwe denkwijzen te introduceren bij gevestigde bedrijven. En hij zegt dat ze de verantwoordelijkheid hebben om de bedrijven waar ze beginnen op te leiden: “Jullie zijn de eerste generatie die de arbeidsmarkt betreedt met meer vaardigheden in kritische bedrijfsprocessen en technologie dan veel van de huidige managers. Met een econometrische achtergrond, het vermogen om grote datasets te analyseren, een goed begrip van codering en vaardigheid in sociale media, zijn jullie goed uitgerust om projecten te managen die tot doel hebben de wereld beter te maken. Je zal merken dat verandering snel kan gaan.”
Michiel volgt zijn eigen advies op en draagt zijn expertise bij aan het Nationaal Groeifonds in Nederland, dat €20 miljard heeft om te investeren in de technologie van morgen.