Michal Onderco benoemd tot hoogleraar Internationale Betrekkingen

Internationale conflicten en veiligheid zijn tegenwoordig dagelijks op onze televisieschermen te zien. Het is niet langer een zaak van verre landen, maar iets wat ons leven dagelijks raakt. Hoe gaan we om met de vele uitdagingen en waarom kunnen we het niet eens worden over oplossingen voor dergelijke problemen? Dr. Michal Onderco bestudeert de vraagstukken van internationale veiligheid. Hij is per 1 juli 2022 benoemd tot hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In zijn werk gaat Michal Onderco in op twee belangrijke transformaties die de internationale betrekkingen vandaag de dag aansturen. Enerzijds maken de opkomende technologieën het herzien van de oude veiligiheidstheorieën noodzakelijk. Of het nu gaat om kunstmatige intelligentie, cybercapaciteiten of hypersonische raketten, ze zetten allemaal de status quo op zijn kop door hun strategische gevolgen. Kunstmatige intelligentie in militaire systemen kan, bijvoorbeeld, beslissingen sneller maken, maar kan ook tot meer fouten leiden. Als deze technologieën gebruikt worden in bestaande systemen, wordt de mix potentieel nog instabieler. Het is dan ook geen verrassing dat regeringen over de hele wereld meer aandacht besteden aan de wijze waarop technologieën samenlevingen kwetsbaar maken.

Anderzijds zien we vandaag een toenemende betrokkenheid van een bredere groep maatschappelijke partijen zoals burgergroepen en politieke partijen bij de internationale politiek. Internationale politiek is niet langer een zaak van kleine gemeenschappen die beslissen op basis van een abstracte raison d'etat. Binnen landen raken burgers steeds meer geïnteresseerd in het voeren van de internationale politiek. Wereldwijd zien we een groeiend aantal staten waarvan de stem wordt gehoord. In de toekomst zullen we nieuwe methodologische en theoretische perspectieven moeten aanbrengen om nieuwe actoren in de internationale politiek te bestuderen.

Naast zijn onderzoek zal professor Onderco ook bijdragen aan het bachelor- en mastercurriculum op het gebied van internationaal beleid en global governance bij het Departement Bestuurskunde en Sociologie (DPAS). Hij zal ook bijdragen aan het onderzoek naar Europees en mondiaal bestuur, in samenwerking met collega's bij DPAS, maar ook in de rest van de universiteit.

Over Michal Onderco

Prof.dr. Michal Onderco is hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences.  Daarvoor was hij universitair hoofddocent aan dezelfde universiteit. Zijn onderzoek richt zich op internationale veiligheid, met bijzondere aandacht voor de politiek van samenwerking tussen staten binnen internationale veiligheidsorganisaties en de studie van binnenlandse grondslagen van veiligheidsbeleid in liberale democratieën. Hij publiceerde twee monografieën, redigeerde drie bundels en publiceerde bijna dertig artikelen in toonaangevende internationale tijdschriften. Sinds 2020 is hij redacteur van de boekenserie Central and Eastern European Perspectives on International Relations bij Palgrave Macmillan. In 2018-2019 was hij Junior Faculty Fellow aan Stanford University en in 2014-2015 was hij Max Weber Fellow aan het Europees Universitair Instituut in Florence. Hij promoveerde in 2014 aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is lid van diverse expert boards, en is verbonden aan het Peace Research Center Prague.

Marjolein Kooistra, persvoorlichter ESSB | kooistra@essb.eur.nl + 31 6 83676038