Meindert Stolk en Faouzi Achbar bezoeken de Immersive Tech Space op de Erasmus Universiteit Rotterdam

Presentatie Immersive Tech Space
Stolk and Achbar with their teams at EUR

Op 21 maart ontving het Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA) de bezoekende teams van gedeputeerde Meindert Stolk van de provincie Zuid-Holland en de Rotterdamse wethouder Faouzi Achbar voor een sessie over de maatschappelijke impact van immersieve technologieën in de Erasmus Data Collaboratory. De discussie concentreerde zich op hoe het verantwoorde gebruik van deze technologieën kansen biedt binnen onderzoek en onderwijs, hoe ze inclusie kunnen bevorderen en innovatieve samenwerkingen tussen de academische wereld en de buitenwereld kunnen ondersteunen.

Digitale engagement ten behoeve van inclusie en diversiteit

Diverse experts op het gebied van XR-menselijke interactie waren aanwezig, zoals: Marcel van Oosterhout, adjunct-directeur van ECDA; Yvonne van Everdingen, Professor Marketing en Innovatie bij RSM; Astrid Manden-Bekkers, innovatiemanager bij Erasmus Research Services en Ilyaz Nasrullah, programmamanager bij SHINE. Oprichters van drie impactvolle Rotterdamse startups en scale-ups lieten hun inspirerende use cases zien en doken tijdens de Q&A dieper in op de gecreëerde sociale impact.

Gedupeerde Meindert Stolk bij Immersive Tech Space aan de EUR

Mao Lin Liao van Reblika besprak het belang van het gebruik van synthetische data voor diversiteit en om onbevooroordeeld algoritmisch gebruik te stimuleren en legde uit waarom millenials en generatie Z massaal virtuele influencers volgen. Jan Verwoerd van 360 Fabriek besprak het scannen van objecten voor digitaal 3D-gebruik en legde uit hoe AR inclusie kan bevorderen in bijvoorbeeld het begrijpen van cultureel erfgoed. Martijn van Schaik van Metaseum legde uit hoe musea hun collecties tot leven laten komen binnen de metaverse. De sleutel tot alle voorbeelden was het belang van betrokkenheid bij het publiek; met klanten, studenten, medewerkers of burgers. Door interactieve, meeslepende ervaringen die zelfontdekking bevorderen, ontstaan nieuwe innovatieve mogelijkheden voor leren, communicatie en het creëren van bewustzijn.

Ervaar de impact van meeslepende technologie

Na het plenaire gedeelte hadden de teams de mogelijkheid om hun werkbezoek in de Immersive Tech Space voort te zetten en de diverse immersieve technologieën uit te proberen en zelf de impact ervan te ervaren. Hier konden ze praten met ‘Digiderius Erasmus’, de avatar van Desiderius Erasmus, de ruimte-ervaring van André Kuipers uitproberen om het effect van klimaatverandering op onze planeet te zien, en deelnemen aan VR- en AR-toepassingen. De Immersive Tech Space herbergt ook een holografiekamer, waar teams tegelijkertijd kunnen samenwerken door gebruik te maken van 3D-beelden van steden, producten of organen met holografische technologie van Tekle holographic.

Meindert Stolk, gedeputeerde Economie en Innovatie: “Immersive Tech door een VR-bril ervaren is echt heel erg bijzonder. Tijdens het bezoek heb ik een deel van een brandweermantraining gedaan en het was echt heel bijzonder hoe realistisch zo’n training dan is. Het is voor mij wel duidelijk geworden dat Immersive Tech van grote meerwaarde kan zijn voor trainingen, gezondheidszorg en entertainment.”

De Immersive Tech Space op de EUR; waar gegevens tot leven komen

De Immersive Tech Space is geïnitieerd en gerealiseerd door het Erasmus Centre for Data Analytics, ErasmusX, en onderzoekers van verschillende faculteiten van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hier zullen verschillende EUR- en Convergence-initiatieven rond data, AI en immersive tech worden ondersteund, zoals bijvoorbeeld het Erasmian Language Model (LLM) en onderwijs voor het Deepcell-project. Het is onderdeel van het Erasmus Data Collaboratory en gevestigd in het Polakgebouw op campus Woudestein. De Data Collaboratory is een van de Houses of AI, zoals geïnitieerd en ondersteund door de Convergence of Universities. Deze hub is een innovatieve thuisbasis voor initiatieven rond data, AI en immersieve technologieën aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor meer informatie zie: https://ecda.eur.nl/immersive-tech-space/

Marta Stachowiak-de Wit; Hoofd Marketing & Communicatie bij Erasmus Centre for Data Analytics: stachowiak@rsm.nl

Jos van Dongen, directeur Erasmus Data Collaboratory bij Erasmus Centre for Data Analytics