Maxi en XXL verpakkingen: veroorzakers van overgewicht

We worden steeds dikker en dikker en een belangrijke reden daarvoor is dat de verpakkingen steeds groter worden. Een simpele sticker op de verpakking met daarop de ideale portiegrootte kan al veel schelen blijkt uit onderzoek van Iris Versluis, promovenda aan Erasmus School of Economics.

‘Mensen hebben veelal geen idee wat een fatsoenlijke portie is van bijvoorbeeld M&M’s of chips. Een sticker met daarop een duidelijke afbeelding van een normale portiegrootte, neemt deze onzekerheid weg, waardoor de consumptiehoeveelheid niet langer gebaseerd hoeft te worden op het formaat van de verpakking.’ Aldus Versluis.

Klik hier om het volledige fragment te beluisteren bij BNR Nieuwsradio, d.d. 7 januari 2015.

Zie hieronder het volledige artikel te lezen in het Reformatorisch Dagblad.

Iris Versluis is als promovendus verbonden aan Erasmus School of Economics. Haar onderzoek richt zich op de invloed van externe factoren op eetgedrag. Momenteel onderzoekt ze methoden om mensen minder gevoelig te maken voor het effect van portie- en verpakkingsgrootten op consumptie. Iris Versluis behaalde zowel haar Bachelor als Master economics & business cum laude aan Erasmus School of Economics. Na haar studie was ze vijf jaar werkzaam in het marktonderzoek en werkte ze onder andere samen met Unilever en Procter & Gamble.

Klik hier voor meer informatie over haar onderzoek.