Masterstudente Filosofie wint Jan Brouwer Scriptieprijs

Sadaf Soloukey Tbalvandany heeft 20 april de prestigieuze Jan Brouwer Scriptieprijs in ontvangst genomen voor haar masterscriptie “Embodied Neuro-engineering: Phenomenology and Neuroscience on the same team”. Lees in dit interview hoe Tbalvandany haar blik richt op  de neuro-engineering, het raakvlak tussen de neurowetenschap, kliniek en technologie.

Over de winnende scriptie

Zowel binnen de wetenschap ook bij het grote publiek, is de belangstelling voor neuro-engineering groot. De dimensie die daarbinnen veelal nog vergeten wordt, legt Sadaf Soloukey Tbalvandany uit, is die van de menselijke ervaring; de ervaring van de patiënt die met een vreemd object in het lichaam moet leren omgaan en dit ‘eigen’ moet maken.

In haar masterscriptie schrijft zij de neurowetenschappen en de fenomenologie naar elkaar toe en toont zij, door de gewoonlijk zeer theoretische stroming van embodied phenomenology toe te passen op een echte casus, hoe de patiënt, arts, wetenschapper en het vakgebied als geheel van een dergelijke samenwerking kan groeien. Daardoor snijdt haar mes binnen de scriptie aan twee kanten. Het veld van de neuro-engineering wordt wakker geschud met een nieuw perspectief waarbinnen de eigen processen kunnen worden geherinterpreteerd en verbeterd dankzij de praktische aanbevelingen die Sadaf Soloukey Tbalvandany doet.

Dr. Awee Prins begeleidde Sadaf Soloukey Tbalvandany bij het schrijven van deze prijswinnende scriptie. Dr. Sanjay Hahangi, neurochirurg (Erasmus MC), was haar klinische adviseur en prof.dr. Maartje Schermer (Erasmus MC) haar scriptieadviseur.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl