De afgelopen acht weken hebben studenten van de opleiding Data Science and Marketing Analytics aan Erasmus School of Economics fulltime (of misschien wel meer) gewerkt aan theoretisch onderbouwde, data-gedreven oplossingen voor vijf echte businesscases.
In deze cases hebben studenten
1) gepersonaliseerde aanbevelingssystemen gebouwd voor SphereMall;
2) voorspellingen gedaan op individueel niveau over aankopen en e-mail engagement voor fans van Feyenoord Rotterdam;
3) het kortetermijneffect van tv-commercials op de websitebezoeken van Coolblue beoordeeld en geprobeerd de oorzaken van die toename te achterhalen;
4) datagestuurde aanbevelingen ontwikkeld om de efficiëntie van KPN's directe marketingcampagnes te verbeteren via verschillende kanalen, van e-mailmarketing tot telemarketing; en
5) tekst mining-tools gebruikt om UNICEF Nederland te helpen hun communicatie via sociale media te verbeteren.
Aan het eind van het project presenteerden alle teams hun bevindingen aan de bedrijven. De presentaties met de meest relevante marketinginzichten werden beloond met een Certificate of Excellence. Het was een geweldige ervaring voor de studenten en voor de deelnemende bedrijven leverde het project waardevolle inzichten op.