Marie Skłodowska-Curie Doctoral Network-beurs voor economen Hans van Kippersluis en Niels Rietveld

De Europese Commissie heeft onderzoekers Hans van Kippersluis en Niels Rietveld van Erasmus School of Economics een Marie Skłodowska-Curie Action – Doctoral Network consortiumsubsidie ​​van 2,9 miljoen euro toegekend in het Horizon Europe-programma. Het doel van Doctoral Networks is het implementeren van promotieonderzoekprogramma's door samenwerkingsverbanden van organisaties uit verschillende sectoren in heel Europa, om hoogopgeleide promovendi op te leiden.

Het project European Social Science Genetics Network (ESSGN) brengt zeven academische begunstigden samen met een gedeelde interesse in sociaalwetenschappelijke genetica. Bijvoorbeeld bij het incorporeren van genetische informatie om ons begrip te verbeteren van eeuwenoude vragen in de sociale wetenschappen, zoals de oorsprong van ongelijkheid, het 'nature versus nurture'-debat en de mate waarin de wisselwerking tussen omgevingen en genen belangrijk is in het leven van individuen vormgeven.

Dringende behoefte aan opleiding in sociaalwetenschappelijke genetica

Het consortium wordt gecoördineerd door de Universiteit van Bristol (met voormalig hoogleraar aan Erasmus School of Economics, Stephanie von Hinke, in de hoofdrol) en bestaat uit een interdisciplinaire groep academici van toonaangevende instellingen, evenals zeven niet-academische partners die zich inzetten voor het gebruik van data science om ongelijkheden in levenskansen aanpakken. Er is dringend behoefte aan opleiding in de genetica van de sociale wetenschappen vanwege de recente technologische vooruitgang in de genetica, de fijne kneepjes van het gebruik van genetische gegevens en de toenemende beschikbaarheid van dergelijke gegevens in onderzoeken die traditioneel door sociale wetenschappers worden bestudeerd.

Het doel van het consortium is om de volgende generatie sociale wetenschappers op te leiden in verantwoord en technisch correct gebruik van genetische data en in objectieve communicatie over wat wel en niet geleerd kan worden van het werken met genetische data in de sociale wetenschappen. Het consortium gaat analyseren in hoeverre genetische (‘nature’) en omgevingsfactoren (‘nurture’) bijdragen aan gelijke kansen en intergenerationele mobiliteit, en vaststellen hoe nature en nurture samen de ongelijkheid in kansen in het leven vormgeven. Het ESSGN-onderzoeksprogramma biedt nieuwe kansen aan sociale wetenschappers om ons begrip te verdiepen van hoe ongelijkheden in levenskansen worden gevormd. Als zodanig neemt dit project een genetisch perspectief in op het bredere probleem van ongelijkheid dat door veel onderzoekers van Erasmus Universiteit Rotterdam wordt bestudeerd, in verschillende disciplines en vanuit verschillende gezichtspunten.

Over Hans van Kippersluis en Niels Rietveld

Hoogleraar toegepaste economie Hans van Kippersluis gebruikt zowel theoretische als empirische benaderingen om onderwerpen in gezondheid en de vorming van menselijk kapitaal te bestuderen. Momenteel is hij hoofd van het onderzoeksteam binnen het Erasmus Initiative “Smarter Choices for Better Health”, waar ongelijkheid een van de aandachtsgebieden is.

Niels Rietveld is universitair hoofddocent bij in de capaciteitsgroep Toegepaste Economie van Erasmus School of Economics en directeur van het Institute for Behavior and Biology van Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn voornaamste onderzoeksgebieden zijn economie en menselijke biologie en de economie van ondernemerschap. Niels werkt momenteel aan zijn ERC Starting Grant project over Genes, Policy and Social Inequality (GEPSI).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53 641 846.