Marc van der Woude herkozen als president Hof van Justitie van de Europese Unie

College of Europe

Op 16 september 2022 is Marc van der Woude, hoogleraar Internationaal en Europese Unie recht aan Erasmus School of Law, voor de tweede keer gekozen als president van het Gerecht van de Europese Unie (HvJ EU) in Luxemburg. Vanaf 1989 was Van der Woude al werkzaam voor het toenmalige Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen, sinds 2009 het HvJ EU. Naast zijn hoogleraarschap aan Erasmus School of Law sinds 2000, heeft Van der Woude door de jaren heen meerdere functies bekleed binnen de EU-rechtspraak.

Het Gerecht bestaat uit twee rechters per EU-lidstaat, die allen benoemd worden door de regeringen van de betreffende lidstaten voor een periode van zes jaar en eventuele herbenoemingen. Van der Woude is sinds 2010 rechter bij het Gerecht van EU. In 2013 werd hij verkozen tot kamerpresident door de andere ambtsleden en in 2016 werd hij verkozen tot vicepresident van het Gerecht. Het presidentschap bekleedt hij sinds 2019 en hij zal deze functie in ieder geval tot augustus 2025 vervullen.

Als hoogleraar Internationaal en Europese Unie recht heeft Van der Woude een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het mededingingsrecht. Ook geeft hij naast zijn huidige rol in Luxemburg college bij het mastervak EU Competition Law.

Erasmus School of Law feliciteert Marc van der Woude met zijn herbenoeming als president van het Gerecht van de Europese Unie en wenst hem succes met het vervolg van zijn werkzaamheden.

Klik hier voor het persbericht van de HvJ EU.