Marc Schuilenburg benoemd tot hoogleraar Digital Surveillance

Marc Schuilenburg
Yvonne Compier

Marc Schuilenburg is per 1 september 2021 benoemd tot hoogleraar Digital Surveillance (0.4 fte) aan Erasmus School of Law. De leerstoel Digital Surveillance bij de sectie Criminologie biedt de unieke kans om onderzoek naar handhaving van veiligheid te versterken. De leerstoel is in samenwerking met TNO (Organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek) ingesteld.

Schuilenburg is een expert op het gebied van policing en surveillance. Hij is ruim negen jaar werkzaam geweest bij de Vrije Universiteit Amsterdam en werkte daarvoor bij het Openbaar Ministerie. Schuilenburg won de driejaarlijkse Willem Nagelprijs voor zijn proefschrift Orde in veiligheid en hij schreef vele wetenschappelijke publicaties en boeken over veiligheid en (digital) surveillance. Twee van zijn belangrijkste bijdragen zijn het recent gepubliceerde boek The Algorithmic Society: Technology, Power, and Knowledge (2021) en het artikel Fear and Fantasy in the Smart City (2020).

De opkomst en schuring van digital surveillance

Op het gebied van handhaving van veiligheid is een duidelijke verandering merkbaar. Waar eerst vooral gebruik werd gemaakt van fysiek toezicht door de politie, wordt in het digitale tijdperk door zowel overheidsorganisaties als private partijen grote hoeveelheden data verzameld, opgeslagen en gekoppeld over personen en processen door middel van digital surveillance. Deze technologieën werken op basis van (zelflerende) algoritmen, en met het dagelijks gebruik van internet, sociale media en smartphones wordt de hoeveelheid digitale data steeds groter. Er is echter geen consensus over de vraag of het toenemend gebruik van digital surveillance aantoonbaar bijdraagt aan een veiligere samenleving en of dit ethisch en juridisch gezien acceptabel is.

Onderzoek naar handhaving van veiligheid in het digitale tijdperk

Als hoogleraar Digital Surveillance gaat Schuilenburg zich vooral focussen op het in kaart brengen van de manier waarop nieuwe surveillance-technologieën worden gebruikt voor de bestrijding en het voorkomen van criminaliteit en overlast. Daarnaast onderzoekt hij de effectiviteit van deze technologieën en de impact van het toenemende gebruik van digital surveillance op burgers.

Schuilenburg reageert verheugd op zijn benoeming: “Ik kijk er enorm naar uit onderzoek te doen naar de kansen en risico’s van digital surveillance. Hoe kan de samenleving hiervan zoveel mogelijk profiteren? Maar ook: hoe kunnen ethiek en de rechtsstaat deze nieuwe technieken beheersbaar houden?”

De leerstoel sluit naadloos aan bij de missie van Erasmus School of Law om hoogstaand en multidisciplinair onderzoek uit te voeren met een impact op nationale beleidsvorming en wetgeving. Het onderzoek combineert theoretische perspectieven met empirisch onderzoek op het gebied van criminologie, recht, filosofie en sociale wetenschappen. De leerstoel maakt onderdeel uit van het onderzoeksprogramma Monitoring Safety and Security van Erasmus School of Law.

Het bestuur van Erasmus School of Law feliciteert Marc Schuilenburg van harte met zijn benoeming en wenst hem veel succes met zijn werkzaamheden.