Machtspositie rederijen sterker na bankroet Zuid-Koreaans Hanjin

Machtspositie rederijen sterker na bankroet Zuid-Koreaans

Een jaar na het chaotische bankroet van de Zuid-Koreaans containerrederij Hanjin is niets meer hetzelfde in de sector. De fusies en overnames in de containervaart zijn verder aangewakkerd, de vervoerstarieven zijn gestegen en de meeste rederijen maken weer (bescheiden) winst. Het grootste faillissement in de 61-jarige geschiedenis van de internationale containervaart is volgens Bart Kuipers, haveneconoom aan Erasmus School of Economics, een kantelpunt geweest.

‘De sector is veranderd. Er is meer zelfdiscipline’, aldus Kuipers. Hiermee doelt hij op de consolidatieronde in de sector, waardoor het aantal rederijen verder is afgenomen. Dit geeft rust, maar de keerzijde hiervan is ook dat de machtspositie van de overgebleven partijen is versterkt, waardoor de tarieven stijgen. Volgens Kuipers is er nog een andere oorzaak van het prijsherstel. ‘Sinds de zomer van 2015 zijn er geen nieuwe orders voor grote schepen afgegeven.’ Juist het in de vaart komen van veel megaschepen leidde tot een overcapaciteit in de containervaart, waardoor de rederijen vorig jaar samen rond de $ 7 mrd aan verlies leden.

Meer informatie

Zie hieronder voor het volledige artikel zoals verschenen in Het Financieele Dagblad, d.d. 4 september 2017.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen