Loes Keijsers benoemd tot hoogleraar Orthopedagogiek

Waarom groeien sommige kinderen op tot gelukkige en goed functionerende volwassenen? En waarom lopen anderen vast, bijvoorbeeld in gedrags- of emotionele problemen? Hoe kan opvoeding een beschermde factor zijn, of juist een risicofactor? En hoe zorgen we er voor dat toekomstige generaties de best mogelijke kansen krijgen op persoonlijke groei, levensgeluk en mentale gezondheid? Dat zijn de soort vragen waar Loes Keijsers onderzoek naar doet. Zij is per 1 november 2020 benoemd tot hoogleraar orthopedagogiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), departement of Psychology, Education, and Child Studies.

Gelukkige en goed functionerende volwassenen zijn belangrijk voor een veerkrachtige samenleving. De basis wordt gelegd in de kindertijd, onder andere in de opvoeding. Maar niet ieder kind reageert hetzelfde op zijn of haar sociale omgeving. Loes Keijsers zal de komende jaren in haar onderzoek en in haar onderwijs aandacht geven aan het ontwikkelende kind en omgevingsinvloeden daarop. Zo onderzoekt ze per individueel kind hoe het reageert op zijn of haar ouders, of op het gebruik van sociale media. Daarvoor maakt ze gebruik van nieuwe methoden, zoals het meten van emoties en ervaringen in het dagelijkse leven met smartphones. Dit heet ook wel Experience Sampling. Deze wetenschappelijke inzichten vertaalt ze naar praktijktoepassingen zoals eHealth apps, en dat doet ze samen met jongeren en andere eindgebruikers. Zo heeft zij samen met Erasmus MC recent de GrowIt! app gelanceerd, die jongeren steunt in het omgaan met negatieve emoties in het dagelijkse leven tijdens de Corona crisis.

Keijsers hecht veel waarde aan het verspreiden van wetenschappelijke kennis onder het algemene publiek , zoals optredens bij TED talks en Universiteit van Nederland . Ook publiceerde ze in 2013 een populair-wetenschappelijk boek “Waarom tieners zo irritant kunnen zijn. En hoe je daar als ouder mee kunt leren leven.”

Over Loes Keijsers

Prof. dr. Loes Keijsers is in 2010 gepromoveerd op een dissertatie over opvoeding en jeugddelinquentie. Zij was als Universitair Hoofddocent verbonden aan de Tilburg Universiteit. Ze is succesvol bij het verwerven van subsidies, zo ontving zij in 2018 een VIDI van NWO, om met geavanceerde methoden en technieken inzicht te krijgen in het dagelijkse leven van gezinnen. Inmiddels heeft ze 50+ publicaties in toptijdschriften op haar naam staan, wordt ze regelmatig gevraagd voor internationale key-notes over opvoeding van jongeren, en over nieuwe onderzoeksmethoden.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl