‘Het zal niet lang duren voordat een AI-huisarts vooronderzoek doet. Dat vind ik een hele interessante ontwikkeling.’

Christy Lin

Christy Lin volgt dit jaar de master Healthcare Management bij Erasmus School of Health Policy & Management. Daarnaast werkt ze al ruim twee jaar als student-assistent bij Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Ze hoopt na de afronding van haar master bij te dragen aan goede patiëntenvoorlichting.

‘Het is grappig hoe ik bij ESSB terecht ben gekomen’, zegt Lin. ‘Als onderdeel van mijn bachelor bij Erasmus School of Health Policy & Management volgde ik een minor over Artificial Intelligence and Society bij ESSB. Toen kwam er een vacature voor student-assistent bij ESSB voorbij en werd ik aangenomen.’ Bij ESSB komt die interesse in AI namelijk goed van pas. Lin werkt onder meer mee aan het AICON-project. Daarbij werken inwoners, kunstenaars en wetenschappers samen om iedereen die interesse heeft in artificial intelligence te betrekken bij de mogelijkheden. Dat gebeurt door workshops op Rotterdam-Zuid. Voor dat project post Lin ook regelmatig op sociale mediakanalen van het project. 

Mediawijsheid

Social media sluit aan op het PhD-onderzoek van Ying Chuck. Zij doet voor het Movez Lab onderzoek naar mediawijsheid bij en met kinderen. Voor kinderen zijn computers, tablets en smartphones vanzelfsprekend aanwezig. Maar kinderen kunnen kwetsbaar zijn voor de verleidingen en verlokkingen van de online mogelijkheden, daarom is het belangrijk om ze mediawijs te maken. 

Chuck en Lin hebben op verschillende Rotterdamse basisscholen in de bovenbouw in verschillende bijeenkomsten besproken wat de voor- en nadelen zijn van de onlinewereld en hoe je de nadelen kunt aanpassen. Dat soort onderzoek heet YPAR: Youth Participatory Action Research. Het uitgangspunt is dat de leerlingen net zo deskundig zijn als de onderzoeker. De leerlingen leren nadenken over hun gedrag en over oplossingen en ontwikkelen tegelijkertijd hun onderzoeks- en reflectievaardigheden. ‘Ik heb zelf een broertje en zusje van 7 en 9’, zegt Lin. ‘Het is een naar idee dat ze zich al zorgen moeten maken over bijvoorbeeld online stalkers. Maar het is wel de realiteit.’ 

Risico’s

Leerlingen met wie Chuck en Lin hebben gesproken tijdens het onderzoek geven aan dat hacken een nadeel is van de onlinewereld, net als negatieve comments op sociale media en online pesten. Suggesties van de leerlingen om met de nadelen om te gaan zijn terughacken, maar ook een VPN-verbinding gebruiken en minder op sociale media zitten. Door deze sessies leren ze reflecteren waardoor de leerlingen beter letten op wat ze online posten. ‘Voor mij is het ook een eyeopener’, zegt Lin. ‘Soms vind ik het gewoon heel leuk om online iets te delen met mijn vrienden en dan denk ik er niet bij na dat random mensen het ook kunnen zien.’ 

Leerlingen geven ook aan dat het gebruik van sociale media verslavend is. Ze vergelijken hun schermtijd met elkaar en reflecteren ook op die manier. ‘Ik merk zelf ook dat het verslavend is’, lacht Lin. ‘De laatste tijd heb ik mijn schermtijd teruggebracht.’ Ze pakt haar telefoon erbij en zoekt het op: 3,5 uur schermtijd in de afgelopen week. Dat stemt haar tevreden. ‘Ik merkte dat ik lang en bijna gedachteloos zat te scrollen door mijn tijdlijn. Dat vond ik geen fijn idee. En ik miste het om boeken te lezen. Maar het is ook interessant. Zo kreeg ik vandaag een appje van een buitenlands nummer met ‘hallo’. Verder niks. Dan vraag ik me toch af van wie het appje afkomstig is. Misschien is het wel belangrijk’.

AI en gezondheidszorg

Naast de onlinewereld is Lin ook erg geïnteresseerd in andere technologische ontwikkelingen, zoals artificial intelligence. Met name AI in combinatie met gezondheidszorg fascineert haar. ‘Ik heb affiniteit met technologie en de sociale kant van de zorg. Wat kun je doen met AI om ervoor te zorgen dat een patiënt precies de informatie krijgt die hij nodig heeft?’ De ontwikkeling gaat volgens Lin snel en bijna onopgemerkt: ‘Het zal niet lang duren voordat bijvoorbeeld een AI-huisarts vooronderzoek doet. Een arts kan daardoor efficiënter werken, maar misschien gaat het wel ten koste van het persoonlijk contact met een patiënt. Een hele interessante ontwikkeling, vind ik.’ 

Als diabetespatiënt weet Lin uit ervaring dat het niet altijd makkelijk is om toegang te krijgen tot de juiste informatie. Ze wil hulpverleners niet altijd met haar vragen ‘storen’ en zoekt daarom regelmatig naar informatie op internet, maar daar komt ze vaak tegenstrijdige informatie tegen. Daarom realiseert Lin zich als geen ander hoe fijn het zou zijn als de informatievoorziening bij kan dragen aan wat een patiënt echt nodig heeft. Dat als je de spreekkamer uitloopt, je alle antwoorden hebt die je nodig hebt. ‘Het zou heel mooi zijn als er goede online patiëntenvoorlichting is. Bijvoorbeeld een site over diabetes die voor iedereen te begrijpen is, goed doorzoekbaar, veel illustraties en uitlegvideo’s heeft en in verschillende talen de informatie geeft. Op die site zou je dan ook een specifieke vraag moeten kunnen stellen waar AI, of de chatbox, snel een compleet en correct antwoord op geeft.’ 

Door de combinatie van de master Healtcare Management en AI hoopt Li dat ze bij kan dragen aan het geven van goede informatie aan patiënten. ‘Het liefst zou ik dat in een ziekenhuis doen, in een omgeving waar veel gebeurt, zodat ik op veel terreinen bij kan dragen. Dan heeft mijn werk impact. Ik zou dat het liefst in Rotterdam doen, de stad waar ik opgegroeid ben, die heel internationaal is en waar ik me thuis voel.’

De master is een stap op weg naar dat doel. Lin: ‘Ik moet veel lezen en veel opdrachten doen en ik heb echt zin in mijn thesis. Ik vind onderzoek doen gewoon heel leuk.’

Meer informatie

Dit interview maakt onderdeel uit van Spark. Met deze interviews willen we aandacht geven aan de positieve impact die het onderwijs en onderzoek van de facuteit hebben op de samenleving. De verhalen in Spark geven een inkijkje in waar ESSB-studenten, alumni, medewerkers en onderzoekers warm van worden.

Contact: Britt van Sloun, redactie en communicatie ESSB, vansloun@essb.eur.nl 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen