Liever lol dan vet salaris

Voor het eerst loopt er op de werkvloer een generatie rond die plezier in het werk belangrijker vindt dan vastigheid of vet veel geld verdienen. Een houding die 'Generatie Y' gedurende de hele carrière vasthoudt. Zelf is onderzoeker Ondrej Palicka, een 25-jarige Tsjech, er ook zo een. Had ie net lekker de universiteit thuis in Praag gedaan, een prima betaalde betrekking gevonden in de wereld van de kantoorinrichting, ging hij plots weg uit Tsjechië. 'Even' economie studeren aan de ook daar goed bekend staande Erasmus Universiteit in Rotterdam. "Toen wist ik nog niet dat uit mijn onderzoek voor het eerst zou blijken dat dit echt typisch is voor mijn generatie," vertelt de net afgestudeerde econoom.

'Deze generatie wil steeds uitdagende projecten en houdt niet van één type werk. Ze willen nieuwe dingen leren, samenwerken met echt leuke collega's. Als ze hun enthousiasme kwijt zijn of geen betekenis meer zien in hun werk, moet je ze uitdagen of ze zijn weg.' Aldus Palicka.

Zie hieronder om het volledige artikel zoals verschenen in Het Parool, d.d. 24 september 2016, te downloaden.