Liesbeth Noordegraaf in het Filosofisch Elftal over ‘schuld en boete’

Liesbeth Noordegraaf in het Filosofisch Elftal over ‘schuld

De Filosofienacht, het hoogtepunt van de Maand van de Filosofie, heeft dit jaar een nieuwe locatie de Beurs van Berlage. In het voormalige financiële hart van Amsterdam zullen tientallen filosofen en honderden bezoekers zich een avond lang concentreren op de begrippen ‘schuld en boete’. Het zijn zowel religieuze als filosofische begrippen, maar anno 2013 worden ze het meest gebruikt in economische context. Is het überhaupt nog mogelijk om schuldigen aan te wijzen, in ons complexe economische stelsel? Bankiers, beleggers, spaarders op Cyprus – wie is er het schuldigst? Co-auteur Liesbeth Noordegraaf, universitair docent aan Erasmus School of Economics, geeft antwoord op deze vraag in dagblad Trouw van vrijdag 29 maart 2013.

‘Dat de economie complex en onoverzichtelijk is, betekent nog niet dat er iets veranderd is aan het morele gehalte ervan. Het kapitalistische systeem is een systeem met eigen normen en waarden. Mensen die meedoen aan het systeem onderschrijven deze normen en waarden en houden ze in stand, ook als dat niet bewust gebeurt. In die zin zijn velen schuldig. De schuld komt met het systeem’, aldus Noordegraaf.

• Klik hier voor het gehele artikel in daglad Trouw van 29 maart 2013.