Liesbeth Noordegraaf bij het BNR economenpanel

'Wat betekent de Italiaanse verkiezingsuitslag voor Europa?',  'Wat zijn de verwachtingen van het CPB en Brussel als het gaat om de bezuinigingen?' en 'Is het financieel verantwoord als DNB een groter deel van de winst aan de staat geeft?' Hierover discussieert Liesbeth Noordegraaf, universitair docent aan de Erasmus School of Economics, met Pieter Gautier, hoogleraar economie aan de Vrije Universiteit en Robin Fransman, adjunct directeur van het Holland Financial Center, in het BNR economenpanel van woensdag 27 februari 2013.

Onderwerp 1: Italië en Europa

De ogen van de financiële wereld zijn vooral gericht op Italië. Lukt het de winnaar van de verkiezingen om het land in rustiger vaarwater te krijgen? Het land lijkt nu meer verdeeld dan ooit. Maar welke invloed heeft dat op de Europese economie?

'We hebben geen enkel idee wat er gaat gebeuren in Italië; welke coalitie het gaat worden en hoe lang deze er gaat zitten. Dat in combinatie met het feit dat Italië een grote economie is zorgt dat de spanning in Europa wordt opgevoerd,' aldus Noordegraaf.

Onderwerp 2: CPB, Brussel en bezuinigingen

Hoeveel ruimte heeft het CPB om met andere verwachtingen te komen dan Brussel als het gaat om bezuinigingen? Brussel en Den Haag komen met eigen verwachtingen dus daar kunnen verschillende interpretaties aan gegeven worden.

'Het zal een politiek spel worden. Het is goed dat er verschillende verwachtingen zijn want dat brengt discussie. De vraag zal echter zijn: als het slecht gaat met de economie moet er dan wel of niet extra bezuinigd worden? Daar zal het uiteindelijk op neer komen,' aldus Noordegraaf.

Onderwerp 3: DNB en winst voor de Nederlandse staat

De Nederlandsche Bank geeft een groter deel van de winst aan de Nederlandse staat als minister Dijsselbloem van Financiën in ruil garanties afgeeft om de balans op peil te houden. Dit zou lucht geven aan het kabinet, maar is dit financieel verantwoord?

'Het geeft iets lucht want er moet minder bezuinigd worden omdat je dat geld ervoor kunt gebruiken. Maar symbolisch gezien is het niet verstandig want je hebt geen kritische positie meer als andere (Zuid-Europese) landen hetzelfde gaan doen,' aldus Noordegraaf.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 1.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 2.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 3.