Lessen uit het College Café over inclusief onderwijs?

College Cafe 2 oktober 2018
Foto: Arie Kers
Arie Kers

De Erasmus Universiteit Rotterdam wil de diversiteit van onze stad Rotterdam weerspiegelen. Maar hoe geven we daar vorm aan binnen onze opleidingen en hoe zorgen we dat onze studenten zich welkom voelen? Daarover spraken staf en studenten samen met de panelleden tijdens het College Café op 2 oktober.

Begin vanaf de eerste studiedag

Nizar el Manouzi, student geneeskunde en filosofie, verbaasde zich over de homogene groepsvorming toen hij met zijn studie begon. Verbazingwekkend omdat je dit juist in een stedelijk ziekenhuis zoals het Erasmus MC niet zou verwachten. Wat hem vooral ook trof was dat niemand deze groepsvorming ter discussie stelde. Maar hoe kun je patiënten zonder vooroordeel tegemoet treden als je dit tijdens je studie niet al leert?

Ook Marieke Meeuwisse, pedagogisch wetenschapper, gaf aan dat ze studenten vroeger in de studie moeten leren om anders naar elkaars verschillen te kijken. “We brengen studenten hierover pas in ons Masterprogramma vaardigheden bij. Daar zouden we eerder mee moeten beginnen.”

Iedereen heeft een stukje van de oplossing

De kloof tussen verschillende werelden kun je alleen dichten door de dialoog aan te gaan, gelooft Karim Amghar, trainer bij WijWijs. “Je hebt allemaal een stukje van de oplossing in handen.” Hij zag dat leerlingen op MBO en HBO vaak geen ‘soft skills’ leren terwijl die juist zo belangrijk zijn om elkaar beter te begrijpen. Hij leert leerlingen om naar elkaar te luisteren en oprecht belangstelling te hebben. Ook leerkrachten neemt hij mee in de dialoog met de leerlingen. De leerkracht hoeft niet alles te weten, vindt Karim. Hij of zij kan leren van de leerlingen.

Bied een ander perspectief

Ook docenten zijn vaak bevooroordeeld zonder het te weten. Karim waarschuwt dan ook voor de ‘academische zeepbel’. Hij nodigt universiteitsmedewerkers en studenten uit om verder te kijken dan hun eigen academische wereld. “Werk samen met mensen van verschillende soorten onderwijs, van middelbaar beroepsonderwijs (MBO) tot hoger beroepsonderwijs (HBO). Ga naar buiten en stel je open voor het leven buiten de universiteit."

Marieke benadrukt dat iedere student een gevoel van verbondenheid nodig heeft. “Onze curricula bevatten vaak het Westerse perspectief. Dus als docent moet je vragen 'hebben we ook een ander perspectief dat we kunnen aanbieden?'.

Geen bureaucratie

Kristel de Groot werd van het kastje naar de muur gestuurd als student met een functiebeperking. Ze liep tegen vooroordelen op en kwam erachter dat andere studenten met een functiebeperking tegen dezelfde problemen aanliepen. En dat terwijl één op de tien studenten een functiebeperking heeft. Kristels advies voor docenten en personeel van de universiteit? "Help studenten verder en stuur ze niet weg."

Onderneem actie

Met praten en bewustwording alleen ben je nog geen inclusieve onderwijsinstelling. Semiha Denktaş, Chief Diversity Officer bij de EUR, gaf aan dat het weliswaar begint met goede bedoelingen. Maar dat is nog geen garantie voor verandering. Dialoog is belangrijk, maar we moeten het daar niet bij laten.

Diversity & Inclusion Office, Erasmus University Rotterdam
Erasmus Building / AB-47