Lecturer support for integrating academic skills in disciplinary courses: TeachEUR Academic Skills Kit

Development, experiences, student learning and engagement, implementation | CLI Fellowship van Marike Polak
Marike Polak

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Marike Polak (ESSB) dat zich richt op de ondersteuning van docenten bij het integreren van academische vaardigheden in disciplinaire vakken.

Dit project richt zich op het verbeteren van het onderwijs van academische vaardigheden binnen een bachelor (psychologie) curriculum. Het project probeert hiaten aan te pakken in het expliciet doceren van vaak impliciet veronderstelde vaardigheden zoals kritisch lezen en verantwoord gebruik van generatieve AI. We maken gebruik van constructieve afstemming (‘Constructive alignment’) om academische vaardigheden te integreren in disciplinaire vakken, naast toegewijde practica. Door gebruik te maken van teachEUR om ontwikkelde hulpmiddelen (instructiemateriaal inclusief uitgewerkte voorbeelden van lesactiviteiten) te verspreiden, wil het project docenten ondersteunen en betrekken bij het integreren van academische vaardigheden in het curriculum. Door middel van “mixed-methods” wil het project de impact op de ontwikkeling van academische vaardigheden bij studenten beoordelen. Daarnaast wordt onderzocht welke factoren een succesvolle implementatie van de Academic Skills Kit bevorderen of belemmeren.

Onderzoeker