Lasse Gerrits benoemd tot hoogleraar Governance of Complex Urban Transformations

Benoeming bij IHS en ESSB
Photo of Dr Dr Lasse Gerrits
Maarten Zeehandelaar

Bestuurskundige dr. Lasse Gerrits is benoemd op een netwerkleerstoel als bijzonder hoogleraar Governance of Complex Urban Transformations aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en het Institute for Housing and Urban Development Studies (IHS). Hij is academisch directeur bij IHS en verantwoordelijk voor de kwaliteit van het PhD programma, de Master Urban Management and Development, en het IHS onderzoeksprogramma.

Een netwerkleerstoel is een leerstoel die een brug slaat tussen twee organisaties om de academische verankering van de organisaties te versterken. Afgezien van het belang als een middel van erkenning, verbindt de rol van netwerkleerstoel  IHS nauwer met ESSB als het gaat om academische aangelegenheden. Het biedt nieuwe mogelijkheden voor een prominentere deelname aan academische fora en een sterkere invloed op het onderwijsbeleid en de continuïteit van onze programma's.

"Ik ben vereerd met mijn benoeming tot hoogleraar Governance of Complex Urban Transformations bij het IHS. Het is een teken van academische erkenning van de kennis die in ons instituut is ontwikkeld via onze trainingsprogramma's, advieswerk en wetenschappelijk onderzoek. Het is ook een belangrijke stap in het sterker verankeren van het IHS binnen de academische gemeenschap van de EUR. Als eerste leerstoelhouder moet ik ons inzicht verdiepen in de factoren die bijdragen aan succesvolle en niet succesvolle stedelijke transformaties, zodat we meer te weten kunnen komen over de structurele redenen waarom sommige steden het beter gaan doen dan andere".

Over Lasse Gerrits

Lasse Gerrits is academisch directeur van het IHS, waar hij verantwoordelijk is voor de academische kwaliteit van de masterprogramma's, het PhD-programma en het wetenschappelijk onderzoek. Hij studeerde Bestuurskunde en Planologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij promoveerde in 2008 en werd benoemd tot Universitair Docent (2008 - 2011) en Universitair Hoofd Docent (2011 - 2014) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarna volgde een aanstelling van full professor in Political Science aan de Otto-Friedrich University in Bamberg, Duitsland.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl