Laconieke houding tegenover historisch hoge krimpcijfers

Bas Jacobs, Bas Jacobs, Professor of Public Finance and Economic Policy at Erasmus School of Economics

De negatieve effecten van het coronavirus voor de Europese economie zijn al enige tijd zichtbaar en de recente BBP-cijfers bevestigen een historische val van de economie van de eurozone, zo blijkt uit cijfers die op vrijdag 31 juli zijn gepubliceerd. Bas Jacobs, Professor of Public Economics at Erasmus School of Economics, is te gast bij het BNR Nieuwsradio Economenpanel om te praten over de krimpcijfers.

Laconieke houding

Momenteel gaan de cijfers aanzienlijk harder omlaag dan tijdens de financiële crisis van 2008, toen de hele wereld in rep en roer stond. Jacobs vind de hoge krimpcijfers heftig en is dan ook verbaasd hoe laconiek ermee omgegaan wordt, alsof het normaal is dat we in een dergelijke crisis zitten. Volgens Jacobs was er al sprake van krimp in het eerste kwartaal en hij waarschuwt niet verbaasd te zijn als er over een jaar gesproken kan worden van een krimp van 10 tot 15 procent voor de meeste ontwikkelde landen.

Geleerd van de financiële crisis

Tot nu is de situatie redelijk in bedwang gehouden door de noodpakketten van overheden, waardoor de crisis nog niet zichtbaar is  in de werkeloosheid en faillissement cijfers. Als iemands salaris gewoon wordt doorbetaald, maakt hij zich nog niet zo druk, stelt Bas Jacobs. Volgens hem hebben we geleerd van de financiële crisis. Centrale banken en overheden zijn direct ingestapt en de paniek in de  hoofden van mensen is minder.

Stilte voor de storm

De recent gepubliceerde krimpcijfers zijn een bevestiging van wat er al een paar maanden aan zat te komen en zijn in dat opzicht geen nieuws. Wat onderschat wordt, zijn de omvang van de cijfers en wat er nog aan zit te komen, zegt Jacobs. Iedere crisis heeft zijn eigen dynamiek en deze crisis is afhankelijk van het verloop van de pandemie en de vraag hoe snel het virus onder controle is. Bas Jacobs hoopt dat overheden bij een tweede besmettingsgolf beter weten welke maatregelen getroffen moeten worden. Volgens hem was er tijdens de eerste golf geen andere optie dan een lockdown, omdat de intensive care capaciteit eerst opgeschaald moest worden. Nu zijn we beter voorbereid en weten we wat we moeten doen om niet nogmaals de hele economie plat te leggen. Kwalitatief hoofwaardige beleidsingrepen zijn volgens Jacobs nodig om te voorkomen dat de boel weer op slot moet.

Bas Jacobs

Luister hier naar de hele aflevering van het BNR Nieuwsradio Economenpanel, 3 augustus 2020.