Lachen, gieren en… onderzoeken

Middelbare scholiern in de collegebanken

De Erasmus Universiteit Rotterdam opent jaarlijks haar deuren voor scholieren, tijdens het Erasmus Discovery Programme. Op donderdag 24 januari leerden scholieren bijvoorbeeld meer over ondernemen en maakten ze kennis met de gebruiken binnen een universiteit.

Zo hoort dat

Hilariteit alom bij de ruim 200 middelbare scholieren die op donderdagochtend 24 januari plaatsnemen in een collegezaal op campus Woudestein. Ze moeten namelijk opstaan, omdat de pedel en prof. dr. Philip Hans Franses de zaal betreden. Dat hoort nou eenmaal zo, als er officieel een cortège (optocht) van hoogleraren binnenkomt bij academische plechtigheden. “Maar...”,  zo zegt de professor later, “normaal kom ik gewoon in spijkerbroek naar de universiteit.”

"Normaal kom ik gewoon in een spijkerbroek naar de universiteit, hoor."

Franses, die de scholieren welkom heet, legt uit waarom hij als hoogleraar in toga met baret en stola is gehuld. Net als de grote filosoof en humanist Desiderius Erasmus trouwens, naar wie de Rotterdamse universiteit is vernoemd. Met humor legt Franses het verschil uit tussen scholier en student zijn: “Nu vind je school stom, maar straks als je studeert niet meer, dan vind je het leuk! Dat komt omdat er wetenschappers lesgeven, die ook onderzoek doen.”

De scholieren krijgen in het Erasmus Discovery Programme van het Wetenschapsknooppunt niet alleen inhoudelijk college over ondernemerschap, maar worden ook ingewijd in wat rituelen en gebruiken van de universiteit. Ondernemen is een van de thema’s die behandeld worden in de jaarlijkse programmering van het Wetenschapsknooppunt Erasmus Universiteit, dat wetenschap brengt naar het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het Erasmus Discovery Programme is een van die programma’s voor de onderbouw van het vwo. Jaarlijks doen 800 scholieren mee aan dit programma.

Hoe wetenschappers zelf hun studie kozen

Dr. Ingrid Verheul (Rotterdam School of Management) is deskundige op het gebied van ondernemerschap en geeft het inhoudelijke introductiecollege van dit Erasmus Discovery Programme. Verheul studeerde zelf economie en geeft de scholieren meteen een kijkje in haar eigen studiekeuzeproces.  Door haar vader, die destijds bij Ontwikkelingssamenwerking werkte, werd ze zich bewust van de grote economische verschillen tussen landen. Deze ongelijkheid in de wereld motiveerde haar om economie te studeren.

Wat is succesvol ondernemen?

Met haar voorbeelden maakt Verheul de scholieren bewust van wat er allemaal komt kijken bij ondernemerschap. Waar moet je allemaal rekening mee houden bij het opzetten en runnen van een onderneming? En wanneer heb je succes? Verheul spreekt ook met de scholieren over het nieuwe werken, het Erasmus Center for Entrepreneurship en pitchwedstrijden als Get in the Ring.

Probleemoplossers

Lef is een eigenschap die je als scholier zeker moet bezitten als je later ondernemer wil worden. Ondernemers zijn dappere probleemoplossers, betoogt Verheul. Die eigenschappen, samen met doorzettingsvermogen, zijn essentieel om een onderneming te laten slagen. Ze illustreert dat met een filmpje over de jonge Boyan Slat, inmiddels wereldbekend door zijn initiatief ‘The Ocean Cleanup’. Zijn onderneming startte met een profielwerkstuk over plastic soep en werd werkelijkheid, ondanks de nodige tegenslagen. Dat maakt grote indruk op de scholieren.

Na het college van Ingrid Verheul worden de scholieren door student-docenten begeleid naar verschillende workshops verspreid over de hele campus. Als variant op het tentamen sluiten de leerlingen de dag af met een kennisquiz.

• De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) levert jong ondernemend talent af voor de maatschappij, en daar is de EUR trots op. Verheul vertelde in het Erasmus Discovery  Programme over alumni als Colette Eerdmans (CCO van Jumbo), Pieter Zwart (oprichter Cool Blue) en Lisanne van Zwol en Jente de Vries (Kromkommer). Ze dragen de universiteit een warm hart toe en blijven met hun alma mater verbonden via Challenge Accepted, het platform voor alumni die bijdragen aan een groot onderzoeksfonds.

• De scholieren gaan met een ervaring rijker naar huis. Ze maakten kennis met studeren, studenten en met ondernemerschap. Ze leerden dat ondernemers creatieve probleemoplossers zijn, met doorzettingsvermogen en lef. En dat de EUR de plek is waar ze na de middelbare school die skills kunnen gaan opdoen.

Prof.dr. Philip Hans Franses
Universitair Docent