Kunstwerk Haven van Hanna de Haan feestelijk geopend in Sandersgebouw

Kunstwerk Haven van Hanna de Haan in Sandersgebouw

Op dinsdag 4 juli 2023 heeft de voorzitter van de commissie Kunst & Wetenschap Erasmus School of Law, Caroline Pietermaat, het kunstwerk Haven van Hanna de Haan geopend. Het werk is in opdracht van Erasmus School of Law voor de centrale hal van het Sandersgebouw gemaakt. Het kunstwerk is een cadeau van de faculteit ter gelegenheid van het decanaat van Suzan Stoter (2013-2021).

Het kunstwerk bestaat uit diverse houten panelen die een doorlopend havenpanorama vormen. Het handschrift van Hanna, zoals medewerkers die kennen van haar werk tussen de glazen wanden op de 5de verdieping, is duidelijk herkenbaar. De snelle krassen in het hout zijn met eenzelfde directheid aangebracht als de zwarte lijnen op het glas. Hanna brengt beweging en spanning in het beeld en weet, zonder verlies van betekenis, de lijnen hun zoekende, onaffe en schetsmatige karakter te laten behouden.

Kunst in het DNA van Erasmus School of Law

De Rotterdamse rechtswetenschap is van meet af aan nauw met kunst verbonden. Oprichter en bouwdecaan van Erasmus School of Law, professor Piet Sanders, heeft daarvoor de grondslag gelegd. Sanders was een vooraanstaand kunstverzamelaar en begunstiger van kunst en cultuur. Hij steunde, samen met zijn vrouw vele beginnende kunstenaars die later uitgroeiden tot kunstenaars van wereldfaam. Onder andere de door Karel Appel vervaardigde reuzenkeramiek (het fries) boven de ingang van het Tinbergengebouw op campus Woudestein, is te danken aan Piet Sanders.

Bij de transformatie van het Sandersgebouw heeft kunst dan ook een belangrijke rol gespeeld. Kunst verrijkte tot nu toe alleen de besloten gedeelten van het Sandersgebouw. Met Haven is deze begrenzing doorbroken en is de kunst van Erasmus School of Law ook toegankelijk voor studenten en bezoekers.

Over Hanna de Haan

Het werk van Hanna de Haan bestaat voornamelijk uit tekeningen en houtsneden, maar ze experimenteert ook graag met verschillende grafische technieken. Deze technieken omvatten kartonnen print, blauwdruk of een combinatie van print en rubbing, collages en tekenen. Het meeste van haar werk gaat over stadsgebouwen of constructies. De snelheid waarmee steden veranderen intrigeert haar, ook het feit dat een stad nooit af is maar altijd wordt ontworpen en getransformeerd tot iets nieuws. Constructies geven een indruk van hoe een gebouw wordt benoemd, maar ze tonen niet het definitieve gebouw en laten De Haan enige ruimte voor verbeelding. Kijk voor meer informatie over Hanna en haar werk op: www.hannadehaan.nl.

Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, communicatieadviseur aan Erasmus School of Law: rdegroot@ese.eur.nl en 06 53 641 846.

Foto 1: Vlnr: Caroline Pietermaat, Hanna de Haan, Quint Linderman (studentbestuurslid), Suzan Stoter, Joshua Kruithof (voorzitter JFR), Harriët Schelhaas (decaan) en Ellen van Schoten (vicevoorzitter College van Bestuur).

Foto 2: Caroline Pietermaat, voorzitter van de commissie Kunst & Wetenschap Erasmus School of Law, verrichtte de openingshandeling.

Foto 3: Suzan Stoter en Harriët Schelhaas, voormalig en huidig decaan van Erasmus School of Law.