Kunst als instrument om onszelf te onderzoeken

Op woensdag 13 mei 2015 vindt de jaarlijkse Erasmus Philosophy Lecture plaats. Dit jaar verzorgt de Amerikaanse filosoof Alva Noë de lezing. In een sneak preview van zijn nieuwe boek, Strange Tools: Art and Human Nature, pleit hij voor een denken dat kunst ziet als een instrument waarmee wij onszelf kunnen onderzoeken.

Wat zegt kunst over ons, en wat doet het ertoe? In aanloop naar zijn nieuwe boek 'Strange Tools: Art and Human Nature', dat in september verschijnt, pleit Alva Noë voor een denken dat kunst ziet als een instrument waarmee wij onszelf kunnen onderzoeken. Hij gaat tijdens zijn lezing in op vragen als: wat is kunst? Waarom waarderen wij kunst? Wat zegt kunst over onze natuur?

Noë levert nieuwe antwoorden op deze vragen met behulp van filosofie, kunstgeschiedenis en cognitiewetenschappen. Hij laat daarbij ook zien waarom recente pogingen om kunst louter in termen van neurowetenschap en evolutionaire biologie uit te leggen niet succesvol zijn.

Lees hier zijn essay: Ons brein leert ons niets over kunst

Over Alva Noë
Alva Noë is hoogleraar filosofie aan de University of California in Berkeley en schreef meerdere boeken over de menselijke geest en ervaring.

De lezing is in het Engels. De Erasmus Philosophy Lecture wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van de G.Ph. Verhagen-Stichting

Aansluitend aan de Erasmus Philosophy Lecture vindt de jaarlijkse alumniborrel van de Faculteit der Wijsbegeerte plaats in het Erasmus Paviljoen.

Ceciel Meiborg, Faculteit der Wijsbegeerte, T (010) 408 8980 E meiborg@smc.eur.nl